I går meldte Forbrugerombudsmanden ip-telefoni selskabet Tellio til politiet for brud på markedsføringsloven. Tellios dirketør Rune Strømmen beklager politianmeldelsen og forklarer, at annonceringen var lidt overilet.
"I vores iver fokuserede vi kun på at fortælle, hvor meget man kan ringe gratis," lyder forklaringen fra Rune Strømmen.
Firmaet er en del af Telio-koncernen, som udbyder ip-telefoni i Skandinavien. Tellio skrev i annoncerne, at man betaler et månedligt abonnement og derudover er opkaldene gratis.
Det var bare ikke tilfældet for alle typer opkald. Opkald til mobiltelefon koster nemlig 99 øre i minuttet og nogle udlandsopkald koster også ekstra. Derfor mener Forbrugerombudsmanden, at annonceringen er vildledende.
Ærgerlig chef
Rune Strømmen ærgrer sig over politianmeldelsen. Især fordi han mener, at firmaets produkter er ganske konkurrencedygtige.
"Kunderne kan ringe gratis til mere end 120 lande, og prisen for opkald til mobiltelefoner er rimelig, så vi skulle selvfølgelig have passet på og nævnt det i annoncen," siger direktøren.
Sagen er blevet overdraget fra Forbrugerombudsmanden til politiet, som nu skal bedømme om der skal rejses en sag mod firmaet.
Forbrugerombudsmanden har oplyst til Computerworld, at straffen i denne type sager normalt er en bøde svarende til det dobbelte af annonceringsomkostningerne.