Bly-skandale sender it-afdeling på overarbejde

Tilbagekaldelser af legetøj produceret i Kina sætter it-afdelingen hos den amerikanske legetøjsgigant Matell på en hård prøve.

Computerworld News Service Legetøjsfabrikanten Mattel med en årlig omsætning på 5.7 milliarder dollars tilbagekaldte i denne uge for tredje gang et produkt.

Denne gang er det 848.000 stykker Fischer-Price-legetøj til spædbørn, der muligvis indeholder bly i malingen. Det er anden gang, i løbet af to måneder, Mattel tilbagekalder produkter på grund af blyholdig maling. I august skyldtes problemet små magneter, som børn kunne komme til at sluge.

De tre tilbagekaldelser sætter sandsynligvis Mattels it-afdeling på den hårdeste prøve nogensinde. Samtidig med, at firmaet udskiber en utrolig mængde vare, til juleslaget, skal det også styre 20 millioner tilbagekaldte produkter, der kommer den anden vej.

Så store bevægelser i modsatte retninger kan knække ethvert firma.

"Ved en tilbagekaldelse bliver behovet for information komprimeret." siger Walter Staehle, chef for virksomhedsledelse hos Siemens og tidligere retail-manager hos Kraft.

IT-afdelingen skal skaffe overblik

"IT-afdelingen job er at skaffe ledelsen overblik over problemets omfang - og hvordan det opstod. Den er også nødt til at have et konstant opdateret overblik over, hvordan tilbagekaldelsen forløber. Virksomheden ledelse må desuden præsentere offentligheden for reel information, hvis den vil bevare virksomhedens renomme og salgstal." siger Staehle.

Den administrerende direktør skal vide, hvilke og hvor mange produkter, der er berørt af problemet, samt hvor de befinder sig - og hvordan de kommer retur. Samtidig skal ledelsen forholde sig til frustrerede og ofte vrede kunder, distributører og forhandlere. Såvel responstiden, som kvaliteten af svarene er vigtige. De er vigtige både for omverdenen og virksomheden interne håndtering." siger Staehle.

"En ting er at få et estimat over, hvor mange produkter, der er fejlbehæftede; noget andet er at ændre estimatet fire eller fem gange. Det skader din troværdighed og evnen til at agere korrekt. Det er ærgerligt at skulle tilbageholde 17 dages produktion, fordi ingen er i stand til at fortælle, hvornår problemet begyndte og sluttede." siger Staehle.

Mattel bruger, ligesom andre store producenter, et mix af mange forskellige slags software - leveret af forskellige firmaer. For eksempel: Manugistics til forsyningskæden og efterspørgsel, Kewill Ship til shippingen, og Oracle, Microsoft og IBM i databaserne.

Mattels administrerende direktør, Bob Eckert, forsøgte i denne uge at dæmpe forbrugernes bekymringer ved at udsende en udtalelse på video på virksomhedens web-site.

"Vi foretager gennemgribende tests af vores legetøj for at sikre, at de har den høje kvalitet, du, som kunde, forventer. Jeg vil gerne beklage situationen." sagde Eckert. Samme udtalelse blev bragt på CNN og som annoncer i New York Times.

Eckert bliver nok nødt til at tale om konsekvenserne af Mattels tilbagekaldelser, når han i næste uge skal holde foredrag i New York for Oppenheimer-investeringsselskabet og Bank of America.

Internet-indsats kan gavne Mattel

En kraftig brug af internettet vil gavne Mattels forhold til forhandlerne, påpeger John Quelch fra Harvard Business School.

"I stedet for at overlade det til store forretningskæder, som Wal-Mart og Toy"R"us, at besvare kundernes spørgsmål, må Mattel lave specielle tilbagekaldelses-web-sites med detaljer om produktnavne og varekoder. Desuden skal der være produktfotos og guider, der kan hjælpe forbrugerne med at afklare, om de har fejlbehæftede produkter. Der bør også være "modtageren betaler"-labels, som kunderne får via e-mail" siger Quelch.

Quelch er imponeret over Mattels måde at håndtere problemerne på, når det gælder PR; men påpeger, at firmaet bør være forsigtigt.

"Det sidste de ønsker er, at kunderne kommer ind i butikkerne med millionvis af varer. Det vil give gigantiske logistiske problemer. Det kan samtidig skade den goodwill, der eksistere mellem Mattel og butikkerne, og resultere i et svagere salg til jul."

Oversat af Bo Madsen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere