Med ansættelsen af den danske it-branches nestor i købmandskab, har Thrane & Thrane klart signaleret, hvilken strategi den hæderkronede danske leverandør af kommunikationsudstyr har valgt i kampen om at bevare sin førende markedsposition og skabe yderligere vækst.
Walther Thygesen skal ikke sælge virksomheden, men bruge sin mangeårige internationale salgserfaring til at udvide markedet for mobil satellitkommunikation.
Første september satte han sig i direktørstolen hos Thrane & Thrane, hvor han skal forsøge at ramme bredere i helt nye kundesegmenter, der hidtil har bestået af et smalt klientel som nødhjælpsarbejdere, tv-journalister og militærfolk, men nu også skal inkludere erhvervslivet.
Målet for den nye direktør er at runde to milliarder kroner i omsætning i 2010. Det er næsten dobbelt så meget, som virksomheden omsætter for i dag.
Samme opgave fik den forhenværende direktør Henrik Lunde, man han fik ikke løst opgaven.
Selv mener 57-årige Walther Thygesen – i al ydmyghed – at hans erfaringer som direktør hos kæmpen Hewlett-Packards danske afdeling kan åbne for et større salg i biksen.
Den rette mand
Virksomhedens medstifter Lars Thrane, der har fungeret som en midlertidig afløser for Henrik Lunde, er godt tilfreds med nyansættelsen og mener, at det er den bedste kandidat, der nu har sat sig i direktørstolen.
“Jeg har fulgt ham i mange år, og da han har siddet i bestyrelsen siden børsintroduktionen i 2001, kender han virksomheden rigtigt godt. Jeg tror, vi har fået den bedste mand, vi kunne drømme om. Walther Thygesen er uddannet ingeniør, men beskæftiger sig meget med salg, og det er et af de områder, hvor jeg måske ikke er så stærk,” sagde Lars Thrane i forbindelse med præsentationen af virksomhedens regnskab for første kvartal 2007/08.
Tilkøb påkrævet
Trods Walther Thygesens særlige sælgergen er analytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Equities langt fra optimistisk i forhold til virksomhedens mål om at runde en omsætning på to milliarder kroner i 2010.
“Jeg er forholdsvis skeptisk over for, om virksomheden kan nå det organisk. Men det er ikke det samme som at sige, at Thrane & Thrane er en dårlig forretning. Den tjener gode penge og har en fornuftig vækst, men jeg har ikke forventninger om, at den kan få den høje vækst, som den selv gerne vil have. Hvis Thrane & Thrane skal nå sine mål, kræver det tilkøb,” mener han.
Teleanalytiker Bernt Østergaard fra Current Analysis er enig.
“Jeg kan ikke se, hvordan satellitmarkedet i sig selv kan levere en fordobling af omsætningen. Så skal de over i satellitbaserede indholdstjenester og levere ekstra informationsindhold til deres terminaler via satellitsystemer. Der skal noget smart og intelligent indhold til, hvis de skal have en større del af kagen,” siger han.
Kan sælge mere
Walther Thygesen mener, at hans internationale erfaring kan gavne virksomheden, som han betegner som velfungerende og ambitiøs.
“Jeg tror, vi kan sælge mere. Her mener jeg i al beskedenhed, at jeg har international erfaring fra HP, og det er trods alt en stor og kompleks virksomhed. Desuden har jeg de sidste 25 år haft stor succes med at bygge en stærk organisation, der har stor fokus på resultater. Jeg har været god på salgssiden, men også til at få en organisation til at fungere optimalt,” siger den nye direktør, der har en baggrund som civilingeniør.
Efter Walther Thygesens tiltræden vil medstifteren Lars Thrane arbejde med teknologi og udvikling. Han fortsætter i bestyrelsen og vil være i tæt kontakt med Walther Thygesen.
Endnu er det ikke slået 100 procent fast, hvem der sidder med magten til at træffe de endelige beslutninger, men det er almen viden, at virksomheden er patriarkalsk styret med Lars Thrane i toppen af fødekæden. Selv lægger han dog op til en mere demokratisk virksomhed.
Læs mere om Walther Thygesen og Thrane & Thrane i den trykte udgave af Computerworld.