Den nye leder skal gøre andre større

Klumme Den moderne leder skal begejstre medarbejderen og derved få en optimal udnyttelse af de ressourcer, som medarbejderen ligger inde med.

Ændringer i samfundet betyder ændringer for både medarbejderstaben og lederne.

Den forandring, som samfundet gennemgår mod at blive vidensamfund, har afgørende betydning for, hvad der kræves af den enkelte som leder.

Ændringer i samfundet betyder nemlig også ændringer i medarbejderstaben og dermed også ændringer i, hvordan en god leder agerer.

Som leder er det ens opgave at få medarbejderne til at yde et bestemt stykke arbejde. Dette indbefatter, at lederen skal få andre til at handle på en bestemt måde – uden at man som en slags gammeldags og dominerende cheftyran blot kræver opgaver løst med blind lydighed.

I vidensamfundet, hvor medarbejdernes kompetencer er viden, kreativitet, samarbejde og nytænkning, skal man i stedet få medarbejderen til med dennes accept at handle, så det er til virksomhedens bedste.

Man skal begejstre medarbejderen, og derved få en optimal udnyttelse af de ressourcer, som medarbejderen ligger inde med. Begejstring over for opgaverne i jobbet, men også ved at kommunikere på en sådan måde, at den enkelte føler sig større.

At føle sig større er et udtryk for, at man som medarbejder føler, at ledelsen anerkender en. Det vil sige, at man som medarbejder – og medmenneske – føler sig set, hørt, forstået og værdsat.

Derved bliver man nemlig både inspireret til egen tænkning og udvikling, og man føler sig bekræftet og udfordret, samtidig med at man selv er tryg i situationen. Kort sagt større.

Det eftertænksomme menneske

Samtaler mellem ledere og medarbejdere føres sædvanligvis med andre formål end at gøre den anden større. Det gælder opgavetildeling, evalueringer af tiltag og andre faglige formål.

Så hvorfor fokusere på, om ens samtaleform gør andre større? Grunden er, at mennesket er et eftertænksomt, lærende og socialt væsen, der konstant, bevidst eller ubevidst, forholder sig til sig selv og sin omverden.

Derfor har alle samtaler konsekvenser for samtaleparternes forståelse af dem selv, både som medarbejdere og som medmennesker.

Pointen er derfor ikke, at alle samtaler skal fokusere på at gøre deltagerne større. Men det at få andre til at vokse gennem samtale har afgørende betydning for, om man får succes med samtalens primære formål.

Følelsen af at være blevet større hæver overliggeren for andres tænkning og bringer andre videre, får mennesker til at sænke paraderne, hvilket gør dem mere tilbøjelige til at følge ens anvisninger og løse de opgaver, man ønsker, på den bedst mulige måde.

Sagt med andre ord: Hvis medarbejderen føler sig større gennem den måde, man beder vedkommende løse en opgave på, så er der større sandsynlighed for, at vedkommende løser opgaven, og løser den godt.

På den baggrunder god kommunikation ikke bare karismatisk udstråling, superbrugerevner i PowerPoint og flotte formuleringer. Det begejstrer ikke medarbejderne, og man vokser ikke af det.

God kommunikation er derimod baseret på forståelse. Baseret på, at lederen ikke blot forstår mere end medarbejderen, men først og fremmest forstår det, vedkommende forstår, og begynder samtalen der. Kommunikationen skal være tilpasset den enkelte.

Denne form for kommunikation kræver, at lederen er i stand til på samme tid at tænke på både at få medarbejderen til at løse den primære opgave, og samtidig at stille opgaven på en sådan måde, at medarbejderen føler, at man ser, hører, forstår og værdsætter det med- og modspil, man får fra vedkommende.

Det er en krævende opgave at stille sig selv, men kan man kommunikere på denne måde, så har man et vigtigt redskab til sin rådighed som leder i vidensamfundet.

Lars Goldschmidt er administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere