Aftalen med en af verdens største udgivere af computerspil, Eidos Interactive, er måske vejen frem for det lille Ålborg-selskab Progressive Media, men direktøren Thomas Nielsen regner ikke med, at selskabet skal vokse til meget mere end til 12 medarbejdere.
”Vi kan godt lide at være en lille kerne af mennesker, der har overblikket over projekterne. Og så har vi det egentligt godt med at outsource opgaver fra os. Vi vil gerne holde os til at vokse organisk uden at have investorer ind,” siger Thomas Nielsen. I dag er selskabet ejet af medarbejderne.
I modsætning til computerspil til xBox, PlayStation og PC, der typisk har budgetter til trecifrede millionbeløb, koster et mobilspil i omegnen af to millioner at producere.
Og det med en otte fastansatte plus en 4-6 freelance medarbejdere. Så spillet SoaRola til Eidos har ikke været dyrt at skrue sammen. Thomas Nielsen vil dog ikke afsløre, hvad han har fået for at levere spillet.
Han henviser til analyser, der spår en imponerende vækst for spil til mobiltelefoner. Forbrugerne står til at spendere milliarder af kroner på spil til mobiltelefonerne over de næste tre år – i 2011 vil markedet udgøre mere end 50 milliarder danske kroner viser en analyse fra konsulenthuset Gartner.
Ifølge Vækstfonden ligger der en række muligheder for at udvikle spil med succes, fordi det ikke kræver så store økonomiske muskler som produktion af mainstream computerspil.