Engang havde it-lederen behov for egenskaber som logistisk sans, kreativitet og tekniske færdigheder. Men den tid er ovre.
Eller i hvert fald er det på tide at udvide kompetenceprofilen, hvis man skal tro på de stadigt flere undersøgelser af it-afdelingens transformation og nye rolle.
Seneste af slagsen kommer fra Gartners ledelsesekspert John Mahoney, der nu i endnu større grad end tidligere opfordrer it-lederne til at fokusere på især de bløde ledelsesværdier.
Kun halvdelen vil være teknikere i 2010
"Transformationen af it-afdelingen sker meget hurtigere, end vi tidligere havde forudset og forventet," siger John Mahoney.
Han vurderer, at kulminationen allerede vil ske i 2010, hvor over 50 procent af medarbejderne i it-afdelingen vil have forretningskompetencer frem for tekniske kompetencer.
Transformationen drejer sig om it-afdelingens bevægelse væk fra opgaver, der direkte handler om at understøtte forretningen teknologisk mod en ny funktion som medudvikler af nye forretningsprocesser, tilvejebringelse af brugbare informationer om virksomheden og styrkelse af virksomhedens relationer.
Med andre ord skal it-afdelingen skabe værdi for kerneforretningen.
På ukendte og rørte vande
Men det betyder også, at it-lederen i øjeblikket skal sejle it-afdelingen fra kendt land ud på rørte vande – og gerne i havn så sikkert som muligt i et foreløbigt ukendt land.
Opgaven lyder både på at forandre ledelsens opfattelse af potentialet i informationsteknologien og skabe en ny selvforståelse og fornemmelse for forretningens udfordringer hos it-medarbejderne.
"Virksomhederne og it-afdelingerne skal igennem en periode med ustabilitet," siger John Mahoney.
Det virker med bløde værdier
It-direktør hos Falck, Torben Ruberg, har i løbet af det seneste år arbejdet med at styrke de bløde ledelsesværdier. Det er sket på et lederudviklingsforløb hos FranklinCovey.
Han kalder det et "ekstremt" vigtigt område.
Især fordi en virksomhed som Falck i dag forventer, at it-afdelingen og dens medarbejdere bidrager offensivt og proaktivt med at løse forretningsudfordringer.
"Det kræver en offensiv indstillingen fra den enkelte medarbejder – og den kan kun komme af et engagement hos den enkelte," forklarer Torben Ruberg.
Engagement kan ikke købes
Han henviser til ledelsesmantraet om, at man kan købe folk til at møde op på arbejde, men ikke købe dem til at bestille noget.
Derfor har Torben Ruberg det seneste års arbejdet på at analysere og videreformidle, hvordan it-afdelingen bidrager bedst til forretningen Falck. Målet har været, at hver enkelt medarbejder skal kunne se en mening med arbejdet.
Der løsnes nemlig først op for engagementet, når arbejdet giver mening.
"Det gør en stor forskel," siger han, og indrømmer, at den del tidligere har været negligeret en smul.
Tidligere mere teknisk fokus
"Det er ikke sådan, at folk har været kede af at være her, men tidligere har der nok været en større tendens til udelukkende at fokusere på de tekniske kompetencer frem for de menneskelige," siger han.
Transformationen af it-afdelingen går stærkere, end Gartner tidligere havde forventet. John Mahoney peger især på outsourcing som en af faktorerne.
"Flere rutineopgaver kan håndteres af eksterne partnere," siger han.
Automatisering driver udviklingen
Men endnu vigtigere er den faktor, som handler om automatisering. Mange opgaver, der tidligere krævede mange hænder, bliver i dag klaret af teknologien.
"Spørg en it-afdeling om, hvor mange mennesker der skulle til for at holde den serverpark, den har i dag, kørende for bare fem år siden. Antallet ville svare til personerne i en mindre by," siger John Mahoney i forsøget på at illustrere, hvor stærkt udviklingen går.
It-ledernes udfordringer drøftes i næste uge
"Og det er ikke noget at være ked af. Sådan har det altid været i it-afdelingen. Ikke mange programmerer for eksempel i Assembly længere," siger han.
It-ledernes udfordringer bliver i øvrigt sat på dagsordenen, når Gartner i næste uge samler europæiske it-ledere i Barcelona for at klæde dem på til fremtidens udfordringer.
Følg begivenheden her i Computerworld.