Du går grueligt galt i byen, hvis du tror, at softwareudviklere er en kodefabrik, der bare skal kode.
Tværtimod er det medarbejdere, der skal plejes og udfordres, så de ikke smutter over til konkurrenten - for der er rift om dygtige udviklere i udlandet.
”Hvis man kører en langsigtet outsourcing-udviklingsstrategi, er man nødt til at behandle folk, som var de ansatte hos en selv," siger administrerende direktør Per John Jensen fra det danske softwarehus Zoomio, der udvikler platformen Zoomio til e-marketing.
Zoomio har fra begyndelsen etableret sig som en global virksomhed, hvor produktdesign foregår i Danmark og USA, mens selve programmeringen er offsourcet til pakistanske og ukrainske udviklere.
Han mener, at man er nødsaget til at give udviklerne nye udfordringer, når de har været på en bestemt opgave i et stykke tid.
"Der er ingen i Danmark, der gider at side og kode hele tiden. For man kører træt i tingene,” siger han.
Mister kompetence
”Der er ingen tvivl om, at de dygtige medarbejdere har masser af muligheder. Hvis vi ikke passer på, risikerer vi at miste en kompetence, som vi har opbygget gennem mange år. Medarbejderpleje skal også ske selvom, det handler om offshoring,” siger Per John Jensen.
Da virksomheden begyndte at offshore til Pakistan for fem år siden, bestod udenlandskontoret af to udviklere.
Nu er tallet oppe på 17 mænd i Pakistan og fire i Ukraine.
Kundelisten tæller 360 virksomheder, der bruger Zoomios system.
For at skabe en større nærhed til medarbejderne i Pakistan, har Zoomio ansat en pakistansk person, der kommer til at arbejde sammen med et outsource-team og bliver "manden på stedet".
”Han skal sørge for, at vi får outsourcet opgaverne til de rigtige mennesker, og at udviklerne får de rigtige udfordringer. Samtidig er hans opgave at belønne de gode medarbejdere og det modsatte til de ikke-gode,” fortæller direktøren.
Strategisk beslutning
Ifølge Per John Jensen er den otte timer lange flyvetur et problem, der gør, at han efter eget udsagn ikke ”lige høvler derned”. Han slipper dog ikke for turen den 17. september, hvor den nye mand skal introduceres.
”For os er det strategisk. Vi vil det her og fortsætte med at udvide vore team i Pakistan ved at ansætte betydeligt flere næste år. For at gøre det, har vi besluttet at have vores egen mand på stedet til at arbejde sammen med udviklerne,” siger Per John Larsen, der har valgt at satse på Pakistan.
”Forskellen mellem Pakistan og Ukraine er, at man kan kommunikere bedre med pakistanere, fordi de taler fornemt engelsk. Hvorimod det er sværere at finde nogen, der taler ordentligt engelsk i Ukraine.”
Zoomio har hovedkontor i København med 54 ansatte. Desuden har virksomheden salgskontorer i Tyskland og Holland.
Uden at opgive det nøjagtige tal, fortæller Per John, at virksomheden omsatte for under den rigtige side af 20 millioner kroner i 2006 og forventer, at tallet kommer op på den rigtige side af 20 millioner for regnskabsåret 2007.
Selve omsætningen er vokset med 25 procent kvartal over kvartal de sidste otte kvartaler.