Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.
ComputerViews: I forgårs fremlagde topchef Jess Søderberg halvårsregnskab, der fortsat viste et dundrende underskud i container-forretningen.
Det er et underskud der i 2006 i høj grad var båret frem af store it-problemer. Kunder fik forkerte containere til den forkerte pris og på det forkerte sted.
En række analytikere vurderede, at problemerne med it-systemerne kan have kostet op mod fire milliarder kroner i 2006.
Og i foråret så man så det helt utænkelige.
Det store it-havari forplantede sig ifølge flere medier til et sandt blodbad i den allerøverste ledelse i selskabet.
Topchef Jess Søderberg måtte gå før tid og flere chefer fulgte med ud.
Klarhed?
Derfor så rigtigt mange aktionærer sikkert frem til at få en klar melding om it-problemerne i forgårs ved fremlæggelsen af halvårsregnskabet.
Men en sådan melding er aldrig kommet.
Budskaberne har været vage og ukonkrete.
Det lyder fra topchefen selv, at de værste problemer er overstået, men at det fortsat kan gøres bedre.
Hvad betyder det?
Gætterier
En regnskabsdirektør i firmaet udtalte, at man var i gang med fase 2. Men i hvor mange lande? Hvor mange faser er der i alt? Og hvad forventes it-problemerne at betyde for næste halvår?
Det må aktionærerne gætte sig til.
Mon ikke der findes nogle status-papirer derude hos A.P. Møller Mærsk og IBM, der belyser problemerne mere detaljeret og konkret?
Det ville være spændende læsning – og for aktionærerne berettiget læsning.
It-problemerne kostede trods alt selskabet op mod fire milliarder sidste år.
ComputerViews er en særlig analyseform, som Computerworld anvender. Læs mere om ideen bag ComputerViews her.
Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.