Leder: Fri os fra maskinstormerne

Computerworld mener: Det er en beklagelig rygmarvsreaktion, at lærerne skyder Bertel Haarders planer om en it-test af skoleelever ned. Er lærerne vor tids maskinstormere?

Computerworld mener: Vi skal i høj grad leve af vores digitale kompetencer i fremtiden – det vil sige evnen til at bruge og skabe med it.

De digitale kompetencer er nøglekompetencer for den innovationsevne og konkurrencestyrke, som leverer vækst og velstand i en digital økonomi.

Derfor har vi brug for en målrettet national indsats for at styrke og udvikle danskernes digitale kompetencer.

Skærende kontrast

Det var et hovedbudskab på årsmødet for den digitale tænketank, CIO Innovation Forum, i sidste uge, hvor omkring 100 erhvervsledere, eksperter og politikere deltog for at drøfte Danmarks digitale dagsorden.

Nødvendigheden af at mestre de digitale kompetencer står i skærende kontrast til, at 38 procent af danskerne i dag mangler helt basale it-kundskaber.

Et tal, som tilmed står til at vokse i takt med at digitaliseringen af samfundet breder sig i de kommende år. Det fremgik af en undersøgelse, som IT- og Telestyrelsen fremlagde på CIO Innovation Forum.

Opløftende derfor, at undervisningsminister Bertel Haarder (V) på årsmødet foreslog at måle de danske elevers digitale kompetencer – et arbejde, som ministeren inviterede CIO Innovation Forum til at tage del i.

En måling af de danske skoleelevers digitale kompetencer kan bidrage til klarhed over, hvor stærke eller svage de danske skoleelevers digitale kompetencer er – og bane vej for en indsats, der kan styrke dem.

Derfor er Haarders initiativ prisværdigt, om end langt fra tilstrækkeligt.

God begyndelse

Vi har også behov for at vide, hvor stærke digitale kompetencer andre samfundsgrupper har – for eksempel lærerne – og formulere de nødvendige initiativer og tilbud.

Men skolerne er en god begyndelse.

Nedslående derfor, at Anders Bondo, formanden for Danmarks Lærerforening, straks skød undervisningsministerens initiativ ned – uden at tage del i en debat om, hvad der skal måles, hvordan eller hvorfor.

Bondos rygmarvsreaktion udstiller lærerne som vor tids maskinstormere, der snarere repræsenterer en barriere for elevernes muligheder for at tilegne sig fremtidens digitale kompetencer, end en hjælp.

En nylig undersøgelse viste, at 72 procent af de nyuddannede lærere ikke besidder tilstrækkelige it-kompetencer til at bruge it i undervisningen på en meningsfuld måde.

Mange går direkte fra lærerseminariet på efteruddannelse i it.

Hvordan skal lærere med den slags digitale kompetencer lære noget som helst digitalt fra sig?

Lærerne bør engagere sig

Lærerne burde engagere sig konstruktivt i en debat om, hvordan vi definerer digitale kompetencer, og hvordan vi udvikler dem i det enkelte menneske.

Det er en debat, hvor lærerstanden har kolossalt meget at byde på.

Men i stedet vender lærernes førstemand ryggen til.

Vi har brug for, at lærerne bidrager til en langt mere offensiv dagsorden om fremtidens digitale kompetencer – en dagsorden, som nødvendigvis skal matche kravene og mulighederne i fremtidens økonomi.

Der forestår i de kommende måneder et betydeligt arbejde med at formulere og præcisere, hvad digitale kompetencer egentlig er, og operationalisere en anvendelig måde at måle dem på.

CIO Innova­tion Forum har givet sit bud og bidrager til processen. Teknologisk Institut har i sin rapport til IT- og Telestyrelsen fremlagt et meget lignende bud.

Men udviklingsarbejdet er først netop begyndt. Derfor inviterer Computerworld også i dag læserne til at komme med deres bud på, hvad digitale kompetencer er.

Det gør vi på en wiki, som er oprettet til formålet.

Tag del i debatten om fremtidens digitale kompetencer, som kan inspirere undervisningsminister Bertel
Haarder og alle øvrige interessenter, som i et samspil og i fællesskab skal operationalisere målingen af danskernes digitale kompetencer.

At styrke danskernes digitale kompetencer er kun det første, om end vigtige, skridt mod en ny digital dagsorden for Danmark.

Det vil være ærgerligt – for os alle – hvis vi snubler allerede her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere