Artikel top billede

Der er 221 millioner registrerede brugere af Skype verden over, men Gartner vurderer, at det reelle antal af aktive og betalende brugere er omkring 20 millioner.

Eksperter dumper Skype til virksomheder

Skypes spektakulære nedbrud for halvanden uge siden får virksomhederne til at overveje, om deres IP-telefoni-løsninger er robuste nok.

Verdens mest populære internet-telefoniprogram, Skype, kan være godt nok til private.

Men det er umodent og slet ikke i en klasse, der kan tilfredsstillede virksomheders behov for stabil og pålidelig internettelefoni.

Således viste Skypes verdensomspændende nedbrud for halvanden uge siden, at løsningen på ingen måde kan stå alene som kommunikationsløsning i virksomhederne.

Skype-nedbruddet bør også være en øjenåbner for de virksomheder, der har investeret i et andet IP-telefonisystem(VoIP).

De bør nu gå deres systemer kritisk igennem for at sikre, at stabiliteten og backup i deres systemer er i orden.

Sådan konkluderer to eksperter i IP-telefoni, efter de blandt andet har analyseret det spektakulære og over et døgn lange nedbrud i Skype.

”IP-telefoni har overordnet set bevist sin værd. Men der er ingen tvivl om, Skypes løsning ikke er i virksomhedsklasse,” siger researchchef Scott Morrison fra it-analyse- og konsulentfirmaet Gartner.

Skype mangler serviceaftaler

Gartner har i lang tid frarådet sine kunder at basere virksomhedens kommunikation alene på Skype.

For ud over, at systemet gik ned over hele verden, mener Gartner, at der er en lang række huller i Skypes tilbud til virksomheder.

Det er huller, der er så store, at Skype ikke kvalificerer sig til at komme i betragtning som et professionelt kommunikationssystem.

”Der er blandt andet ingen serviceaftaler (SLA) og ingen servicegarantier. Man kan ikke komme tilbage og gøre krav på noget, hvis Skype ikke leverer den forventede service. Det bør være sådanne aftaler i et seriøst IP-telefoniprodukt til virksomheder,” siger Scott Morrison.

Gartner-analytikeren mener også, at der er store uafklarede spørgsmål om sikkerheden ved anvendelse af Skype.

Desuden tæller det på negativsiden, at selve Skype-programmet er et proprietært program, som udenforstående ikke har stor indsigt i.

Endnu ikke modent

Også teleanalytiker Torben Rune fra virksomheden Netplan har en kritisk indstilling til kombinationen af Skype og erhvervstelefoni.

”Skypes nedbrud bekræfter, at det ikke er modent til erhvervsbrug endnu, ” siger Torben Rune.

Han hæfter sig ved, at Skypes netværk benytter sig af såkaldt peer-to-peer teknologi, hvor brugernes egne pc’er leverer maskinkraften i modsætning til IP-telefoniløsninger, der baserer sig på servere.

”Peer-to-peer teknologien er som sådan er ikke uinteressant, men den har bare ikke et niveau, der gør, at man kan bruge det professionelt i erhvervslivet. Man kan tvivle på, om Skype nogensinde får et professionelt niveau. Jeg tror det faktisk ikke,” siger Torben Rune.

Han mener dog, at Skype kan være udmærket som et supplement i virksomhederne, og det er også muligt at bygge systemer, der arbejder sammen med Skype uden selv at bruge det.

IP-telefoni bør have backup

Torben Rune mener, at det nylige nedbrud kan få stor betydning for virksomhedernes brug af Skype.

Mange mindre virksomheder, især i Europa, bruger Skype, og Skype anslår selv, at op mod 30 procent af samtalerne over netværket har et erhvervsformål.

”Virksomhederne sparer nogle penge ved at bruge Skype, men til gengæld er ulempen så meget desto større, når det ikke virker,” siger Torben Rune.

Han mener også, at Skypes nedbrud samtidig bør sætte tanker i gang hos de virksomheder, der har investeret i andre IP-telefoniløsninger.

”Mange af vores kunder har fravalgt systemer til dublering og redundans i netværket. De har anset netværk og servere for at være så stabile, at det ikke var nødvendigt med en særlig dækning, hvis serveren gik ned,” siger Torben Rune.

Han tilføjer, at man faktisk har langt bedre muligheder for at opbygge særlige backup systemer med IP-telefoni, sammenlignet med de gamle telefonsystemer.

Professionelle løsninger prioriteres

Både Torben Rune og Scott Morrison vurderer, at IP-telefoni generelt vi fortsætte med at vokse, men at virksomhedernes opfattelse af markedet kan ændres.

Måske til fordel for de større spillere som for eksempel Cisco, der leverer de mest professionelle og virksomhedsegnede løsninger.

”IP-telefoni er kommet ind en periode, hvor seriøse virksomheder med konservativt syn på teknologi alvorligt begynder at overveje det. Det er et tog, der ikke kan stoppes nu,” siger Scott Morrison.

Gartner venter en årlig vækst på 20 procent årligt i IP-telefoni på det nordiske marked.

Ifølge tal fra den danske it- og telestyrelse er antallet af danske IP-telefoni-abbonementer steget til 235.000 ved udgangen af 2006 – en stigning 51 procent årligt. Tallet inkluderer kun danske teleselskabers udbud af IP-telefoni og altså ikke, hvor mange danskere, der bruger for eksempel Skype.

Der er 221 millioner registrerede brugere af Skype verden over, men Gartner vurderer, at det reelle antal af aktive og betalende brugere er omkring 20 millioner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere