Indhold
Udviklere til PlayStation2 får nu mulighed for at skabe flerbruger-spil baseret på grid-teknologi. Det er ikke dog PS2-konsollerne, som udgør grid-netværket, men de backend-servere, som muliggør flerbruger-spil i stor skala.
Et grid er et netværk af computere, der sammen virker som et computersystem, og som kan dele arbejdsopgaver ud til forskellige enheder i systemet.
IBM, Sony og firmaet Butterfly.net vil i næste uge løfte sløret for platformen Butterfly Grid for PlayStation2 på konferencen Game Developers Conference i San Jose, USA.
Butterfly.net er et firma, som udgiver grid-software til spil-anvendelser. Traditionelle flerbruger-spil bygger på almindelig server-teknologi, i modsætning til Butterfly.nets grid-løsning, som dynamisk kan udnytte ressourcer på flere computere.
IBM skal lægge maskiner til løsningen. Der er tale om IBM blade servere, som bygger på Intel Xeon-processorer med Linux som styresystem og en software-overbygning, som består af IBM's WebSphere Java-applikationsserver og databasen DB2.
Butterfly Grid for PlayStation2 giver udviklerne et sæt backend-værktøjer, som passer til Sonys PS2-udviklingsværktøjer. Backend-delen tager sig af ressourcestyring og tilstandshåndteringen imellem spillerne. Systemet kan skalere til over en million samtidige brugere.
Grid-løsningen skulle også gøre det nemmere at teste og finjustere flerbruger-spillene.