Computerworld News Service Universal search, der blev præsenteret i maj, er forudset til at nedbryde informationssiloer på nettet og fremkomme med det bedste svar, hver gang en bruger indtaster en forespørgsel.
Googles vision for universal search er at søge på tværs af indholdskilder, konstant sammenligne og vurdere information og give brugeren et enkelt sæt integrerede søgeresultater.
Marissa Mayer, direktør for search products and user experience hos Google, fortæller, at tanken bag universal search er at gå væk fra 10 links og forsøge at give brugerne bedre og mere fyldestgørende svar.
I dag tilbyder Google illustrationer, for eksempel kort, nyhedsbilleder og video som en del af hoved-søgeresultaterne.
Virksomheden vil nu undersøge muligheden for at tilføje flere data så som eksempelvis blogs. Inkorporering af YouTube-videoer i søgeresultatene er også en del af universal search.
Marissa Mayer fortæller, at Google’s mission er at organisere verdens information og gøre den universalt tilgængelig og brugbar.
”Brugerne vil have kvalitetsresultater efter at være blevet overdænget med information,” siger hun.
Ifølge Marissa Mayer bliver Google bedre for hver dag, der går. Det betyder, at søgemaskiner om 10-15 år vil være meget bedre end dem, der er til rådighed nu.
Oversat af Mille Bindslev