Computerworld News Service Hvem er bedre til at tjene penge på online musiksalg, end musikkanalen, der definerede en hel generation?
Dette kunne være rationalet bag MTV’s seneste initiativ, Rhapsody America, en musikbutik, der skal udnytte det hastigt voksende marked for salg af musikfiler over internettet.
Et enormt marked, som Apple hurtigt har forstået at sætte sig i spidsen for i kraft af iTunes.
Større bid af kagen
MTV har hidtil solgt musik gennem butikken Urge.com. Men nu har tv-stationen sammen med softwareproducenten RealNetworks, sat sig til bords for at tilrane sig en større bid af kagen.
Og MTV vil sparke markedsføringen af det nye initiativ i gang ved kanalens lige så berømte prisoverrækkelsesshow, MTV Music Awards, som løber af stablen den 9. september.
Brugerne er ikke trygge
Den oprindelige Rhapsody-tjeneste blev skabt af RealNetworks, som dog lancerede den med en abonnementsordning i form af et månedligt gebyr.
Netop den prisstruktur er grunden til, at Rhapsody har haltet bagefter iTunes, hvor man betaler for det, man downloader, mener ledende analytiker ved Forrester Research, Josh Bernoff:
"Alle pengene flyder i iTunes’ retning. For det er de færreste mennesker, der er trygge ved betalingsordningen hos Rhapsody. Dens væsentligste svaghed er, at musikfilerne ikke længere virker, når man afmelder sit abonnement," siger Josh Bernoff.
Rhapsody Americas vicemarketingchef, Kevin Nakao, understreger, at tjenesten vil tilbyde begge betalingsordninger:
"Vi er den totale musikløsning," siger han.
Ubegrænset adgang
Prisen for et Rhapsody-abonnement, der giver ubegrænset adgang til tjenestens musikudbud, er lidt over 70 kroner, hvis brugeren afspiller musikken over computeren. Hvis man vil have den indkøbte musik med sig på en bærbar musikafspiller, er prisen lidt over 80 kroner.
MTV’s samarbejdsaftale med Microsoft om at drive Urge.com udløber i år. Og det har været med til at bane vejen for, at Microsofts konkurrent, RealNetworks, nu løber med partneren. Og det er til stor gavn for RealNetworks, mener brancheanalytikeren, Susan Kevorkian:
"MTV’s langstrakte ekspertise udi musik samt kanalens stærke brand er en tiltrængt vitaminindsprøjtning til Rhapsody-tjenestens image og marketing," siger Susan Kevorkian.
Oversat af Pola Rojan