Artikel top billede

Paris Hilton reklamerer for en burger i en vaskehal - en tv-reklame på nettet som var ganske populær hos husarene.

Flere annoncører satser på web-tv

Annoncører har fået øjnene op for fordelene ved web-tv. Eksperter forventer, at det nye vækstlokomotiv kommer til at ske inden for tv-annoncering

Annoncører har fået øjnene op for fordelene ved web-tv og kaster sig frådende over markedet.

”Nu kan vi fornemme ketchup-effekten. Når man har banket tilpas nok i flasken, kommer det hele ud på én gang. For selvom annoncemarkedet har været trægt hidtil, har vi det sidste halve års tid intensiveret eksponeringen over for vores kunder og mediebrugere,” siger administrerende direktør Ulrik Krag i medievirksomheden Mediaprovider A/S.

”Jeg forventer, at det nye vækstlokomotiv kommer til at ske inden for tv-annoncering på nettet. Det bliver et af de områder, der kommer til at vokse kraftigt, selvom udgangspunktet ikke er særlig stort,” fremhæver han.

Ulrik Krag mener, at tv-annoncer på nettet bliver en integreret del af fremtidens medieplaner.

”Når man annoncerer på tv, annoncerer man også på web-tv,” siger han.

Projektleder i mediabureauet Initiative Universal Media A/S, Rune Kiowsky, ser store fordele for annoncørerne på web-tv i og med mange danskere i stigende grad brugere deres tid online.

”Man har en mere opmærksom og engageret tilskuer, der giver en mere målrettet annoncering, fordi reklamerne lægger sig op ad det indhold, som forbrugerne konsumerer i det øjeblik,” forklarer han.

”Samtidig er der interaktivitet direkte i annonceringen, som først nu er på vej med digital tv. Her kan man klikke på annoncen og komme videre til en anden hjemmeside og læse mere om produktet, fremhæver han”.

Højere værdi

Rune Kiowsky forklarer, at en tv-reklame har en højere værdi for brugeren, når den er målrettet hans interesser. Hvorimod 90 procent af reklamerne muligvis er uinteressante i et dikteret programudbud på eksempelvis TV2.

”Det gælder om at ramme lige der, hvor det er interessant,” siger han og peger på, at det ikke behøver at være en kamp om, reklamerne bliver vist gennem fjernsynsapparatet eller på computeren.

”Jeg tror ikke, at broadcasterne vil komme i knibe, for de har stadig indholdet, man skal bare servere reklamerne på en anden måde nu, for folk vælger det, når de har lyst til det,” understreger projektlederen.

Danmark med helt fremme

Danmark er blandt de største lande når man ser på omsætningen for internetannoncering pr. internetbruger i 2006. Det viser en helt ny undersøgelse, der er udarbejdet af IAB Europe (Interactive Advertising Bureau).

Undersøgelsen viser, at Danmark overgår alle de store central- og sydeuropæiske lande som Tyskland og Frankrig. Det er første gang der er udarbejdet en sammenlignelig opgørelse af internetannonceomsætningen i Europa.

I undersøgelsen tegner Danmark sig for en omsætning på 427 kroner per nternetbruger kun overgået af Storbritannien med 618 kroner og USA med 455 kroner per internetbruger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere