Computerworld News Service: Internettet er en trussel mod de traditionelle nyhedsorganisationer, som ikke længere har den fordel at være først på pletten med en nyhed, viser en undersøgelse fra Harvard University.
Forskere hos Joan Shorenstein Centeret for Presse, Politik og Offentlig Administration finder, at omfanget af utraditionelle mediesider inklusive sociale samlingssteder, blogs, søgemaskiner og service-udbydere vokser hurtigere end hjemmesider, der er forbundet med de traditionelle medie-kanaler som aviser og tv-kanaler.
Forskerne har overvåget trafikken på 160 hjemmesider i et år fra april 2006 til april 2007.
Hjemmesider fra Google, Yahoo og AOL såvel som MSN og mindre sider som topix.net, digg.com og reddit.com oplevede alle i perioden en stor vækst i trafik i den undersøgte periode.
"I perioden mellem april 2006 og april 2007 voksede antallet af månedlige besøgende fra under to millioner til over femten millioner," hedder det i undersøgelsen.
Desuden voksede reddit.com og topix.net fra under 50.000 forskellige besøgende om måneden til over 700.000.
Skal tilpasse sig nettet
Nyhedsorganisationer har dog stadig meget at vinde på internettet, hvis de kan tilpasse sig det nye medie, skriver forskerne.
De vurderer, at lokale nyhedsorganisationer virker som en slags mærkevare blandt læserne, og at det kan udnyttes til mediernes fordel.
Rapporten konkluderer desuden, at mediernes rækkevidde uden for internettet kan bruges til at tiltrække trafik til hjemmesiden.
Man skal ikke glemme, at de traditionelle medier har et produkt, som rigtig mange brugere er interesserede i – nyheder.
Mens trafik på hjemmesider, der er tilknyttet nationalt kendte aviser, voksede med omkring 10 procent, faldt trafikken på de knap så kendte aviser i større eller mindre grad.
Trafikken på hjemmesider til nationale tv-kanaler, som CNN, ABC, CBS, NBC, MSNBC og Fox voksede med 30 procent, viste undersøgelsen.
Antallet af besøgende til lokale tv- og radiostationers hjemmesider voksede også, men langsommere.
"Internettet reducerer vigtigheden af geografi i folks valg af medie, og derfor bliver "mærkevarer" vigtigere og vigtigere – det er nemlig dem, brugerne af sig selv kommer i tanke om, når de skal surfe på nettet" skriver rapporten.
Oversat af Ditte Thøgersen