Artikel top billede

Forbrugerombudsmand Henrik Øe vil have klarere regler for prismærkning – også for netbutikker.

Forbrugerombudsmanden kræver klarere net-regler

Prismærkningen på netbutikkerne happii.dk og wupti.com er eksempler på den forvirring, der hersker om priser og besparelser ved indkøb af for eksempel forbrugerelektronik, hårde hvidevarer og computerudstyr.

Når den nystartede netbutik happii.dk reklamerer med, at du kan spare 4.500 kroner på et Phillips 37 tommer fladskæmsfjernsyn i forhold til den vejledende udsalgspris på 10.499 kroner, er det måske en vildledende besparelse.

Eller også er det ikke.

Det kommer helt an på, om den vejledende udsalgspris, happii.dk opgiver, er den normale pris for det pågældende fladskærms-tv på markedet.

Og når konkurrenten wupti.com lokker med en besparelse på 1.000 kroner på en bærbar computer til 6.995 kroner fra Zepto, kan du ikke umiddelbart se, om du sparer 1.000 kroner i forhold til markedsprisen eller i forhold til førprisen hos wupti.com.

For mange uklarheder

Forbrugerombudsmand Henrik Øe mener, at der er alt for mange af den slags uklarheder om prismærkningen, når de danske detailbutikker og netbutikker kappes om kundernes gunst. Han vil derfor presse på for at få klarere regler.

"Vi har til hensigt at revidere vores vejledning om prismærkning. Og i løbet af efteråret vil vi gå til brancheorganisationerne for at høre, om de vil være med til at lave fælles retningslinjer på området, så vi alle er enige om, hvornår man vildleder, og hvornår man ikke vildleder med sine priser," siger Henrik Øe.

Han afventer lige, at domstolene – formentlig meget snart – afgør to verserende sager om vildledende markedsføring i forbindelse med angivelse af førpriser.

Sagerne vedrører Coop Danmarks netbutik Nettorvet og Merlin, der blev politianmeldt af den forrige forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen tilbage i 2005.

De blev politianmeldt sammen med Elgiganten, der i maj accepterede en bøde 300.000 kroner, hvorefter sagen sluttede uden retssag.

"Når sagerne med Coop og Merlin er afgjort, får vi formentlig fastslået nogle principielle ting, og så kan vi komme ind i forhandlinger med branchen om at få revideret reglerne," siger Henrik Øe.

Forståelsen mangler

Lige nu er der ikke en fælles forståelse mellem brancheorganisationerne og forbrugerombudsmanden om, hvornår priserne er vildledende eller ej.

"Vi stiller store krav til budskaber om at spare, og den nuværende vejledning er vores tolkning af reglerne. Dem, der overholder reglerne, får ikke problemer med os. De andre løber en risiko,” siger Henrik Øe.

Hos happii.dk er direktør Poul Thyregod altid villig at tage en kop kaffe med Henrik Øe for at diskutere reel prisinformation.

Han mener, at det er helt igennem reelt at sammenligne happii.dks priser med importørernes vejledende udsalgspriser.

Krav om dokumentation

"For det første gør vi klart opmærksom på, hvilke priser vi sammenligner, så mener jeg, at vi gør det lidt pænere end andre. For det andet er de kunder, vi tiltrækker, folk, der alternativt ville købe produkterne i de fysiske detailbutikker, hvor du finder de priser vi angiver," siger han.

Kravet fra forbrugerombudsmanden til en butik som happii.dk er også, at de har dokumentation for, at prisen på det relevante marked rent faktisk er lig med den vejledende udsalgspris, der bliver vist på hjemmesiden.

Og hvordan var det lige med 37 tommers fladskærms-tv’et fra Phillips, der er til salg hos happii.dk. Har de så fortalt den reelle markedspris til kunderne?

"Der må jeg skuffe dig. Jeg kunne kun finde nogle butikker, der sælger det samme tv dyrere end den vejledende pris, vi har fået oplyst fra Phillips,” siger Poul Thyregod, der har forsynet Computerworld online med tre eksempler på butikker, der sælger Phillips-tv’et til en højere pris end den vejledende pris.

Men kigger man på prissammenligningshjemmesiden hifipriser.dk, kan man imidlertid finde den samme model til omkring 8.000 kr. Det er noget under den vejledende udslagspris, men dyrere end happii.dks pris.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere