Computerworld News Service: For første gang vipper Yahoo Google af pinden som den foretrukne portal, viser den årlige tilfredshedsundersøgelse fra American Customer Satisfaction Index, ACSI.
Den årlige undersøgelse, ACSI, viser, at tilfredsheden med Yahoo er steget fire procent til 79 point på en 100-pointskala. Samtidig er tilfredsheden med Google faldet 3,7 procent til 78 point.
Det er andet år i træk, at tilfredsheden med Google falder, viser undersøgelsen.
Krigen raser
Resultatet understreger, at der er krig på kniven mellem Yahoo og Google på flere områder.
For mens Yahoo vinder frem som portal, har Google fat i den lange ende, når det gælder det lukrative søgemarked.
Analytiker Larry Freed siger, at det mest interessante ved tallene er, at de viser, at de to selskaber bevæger sig i hver sin retning.
"Det er muligt, at vi ser en stor turn-around for Yahoo allerede til næste år," siger han.
Yahoo-talskvinde Meagan Busath skriver i en mail til Computerworld, at selskabet er "godt tilfreds" med ASCI-undersøgelsen, som hun mener "understreger Yahoos bestræbelser på at forbedre bruger-oplevelsen for vores mere end 500 millioner brugere."
Opgiver konkurrencen
Analytiker Larry Freed mener, at Yahoo nu for alvor er ved at opgive ambitionen om at blive et søgeselskab på niveau med Google.
Det ville nemlig kræve, at Yahoo udvikler en søgeteknologi, der er langt mere effektiv end den, som Google anvender. Og det regner han ikke for sandsynligt, siden Yahoo allerede har investeret massive summer i sin søgemaskine.
På tredjepladsen ligger den amerikanske portal Ask.com, der er steget 5,7 procent til 75 point i forhold til sidste år. AOL.com er gået ned med ni procent til 67 point.
Oversat af Dan Jensen