Computerworld News Service Microsoft har afsluttet opkøbet af online-annoncevirksomheden aQuantive og går nu for alvor ind i direkte konkurrence med Google og Yahoo om annoncemarkedet.
Microsoft har lagt 32,7 milliarder kroner på bordet for AQuantive, og det er virksomhedens hidtil største opkøb af en enkelt virksomhed.
I juli sagde direktør i Microsoft Steve Balmer, at Microsoft var på vej ind på blandt andet online-annoncemarkedet for at vinde stort.
"Vi bliver en reklame-virksomhed, og vi skal være i verdensklasse," sagde Balmer dengang.
Opkøbet af aQuantive er det seneste i rækken af virksomheder inden for online-annoncering, som Microsoft har købt.
Virksomheden har tidligere i år købt AdECN, der forbinder udbydere og købere af annonceplads på nettet, ScreenTonic, der leverer lokations-bestemte annoncer og Massive, der fokuserer på annoncer i computerspil.
Sidste år gik Microsoft i luften med adCenter-platformen, der giver virksomheder mulighed for at annoncere på Microsofts Live Search.
Den hektiske aktivitet viser Microsofts kamp mod Google og Yahoo om at kunne tilbyde den bedste annonceplatform.
Konkurrenter svarer igen
Google ligger dog ikke på den lade side. Virksomheden betalte knap 17 milliarder kroner i april for DoubleClick lige for snuden af Microsoft. I samme måned købte Yahoo Right Media for 3,7 milliarder.
Ifølge en rapport fra UBS Investment Research er Google stadig nummer et og tog 43 procent af markedet for online annoncer i 2006. Det samlede marked vurderer UBS til at være på godt 133 milliarder.
Oversat af Christian Carlsen