Nok er finske Nokia stor. Og at den finske producent af mobiltelefoner kan sælge endnu flere mobiltelefoner end konkurrenterne, er måske ikke den store overraskelse. Men til gengæld leverer de koreanske producenter, Samsung og LG også smæk for skillingen. I hvert fald ifølge en ny analyse af det globale marked for mobiltelefoner.
Hvor Samsung efter analysen fra Strategy Analytics nu er verdens andenstørste producent, er LG et af de mest profitable.
Motorola tager prisen
Til gengæld tager amerikanske Motorola prisen som den helt store taber. Ikke alene dumper koncernen fra en andenplads til en tredjeplads, men den taber også også solide bidder af markedet til konkurrenterne.
Senioranalytiker Neil Mawston, Strategy Analytics, peger på, at på trods af, at markedet synes at miste momentum, fortsætter Samsung væksten.
"En kombination af aggressiv markedsføring og en attraktiv palette af 3G mobiltelefoner har sendt Samsung op på andenpladsen for første gang," siger han til det amerikanske nyhedsbureau Businesswire.
Neil Mawston pointerer, at Samsungs vækst fortrinsvis er hentet på bekostning af Motorola, hvis sortiment af produkter ikke har levet op til forbrugernes forventninger.
Her har den amerikanske leverandør brug for at få shinet sit udbud op.
Ericsson også glad
Og det er ikke kun koreanerne, der smiler veltilfredse. Også SonyEricsson kan være synligt tilfredse: Stille og roligt har den svensk-japanske fusion taget 10 procent af verdensmarkedet i andet kvartal i år, hvad der ifølge analytikerne har givet selskabet dets bedste kvartal siden brylluppet mellem Ericsson og Sony.
I den periode analysen dækker, er det lykkedes Apple at sælge estimeret 300.000 styk af den meget omtalte iPhone. Og analytikerne forudser, at Apple meget vel kan få en markedsandel på én procent i 2007.