Microsoft ligger helt i toppen af de bedst brandede teknologivirksomheder, hvor IBM og Nokia følger efter på henholdsvis anden- og tredjepladsen.
Det viser en undersøgelse foretaget af brandingselskabet Interbrand, der sammen med BusinessWeek har undersøgt globale firmaers historik i de seneste 20 år, deres økonomi og selskabernes markedsføring.
Økonomi og prognoser
Metoden til at udforme branding-listen består i at bruge økonomiske nøgletal og prognoser for virksomhedernes nuværende og fremtidige investeringer og angive det som selskabets brandværdi (varemærkeværdi).
På den samlede liste fastholder Coca Cola sin førende markedsposition for syvende år i træk med en anslået værdi af varemærket Coca Cola på 364 milliarder kroner. Microsoft ligger på andenpladsen med en varemærkeværdi på 327 milliarder kroner.
Nokia ligger femmer
IBM er på tredjepladsen med en 318,5 milliarders brandværdig, og Nokia klemmer sig lige akkurat ind på den samlede top fem liste, hvor selskabet ifølge Interbrand har en varemærkeværdi på 188 milliarder kroner.
På den samlede top 10-liste ligger Intel på syvendepladsen med en brandværdi på 172,6 milliarder kroner.
Google på syvendepladsen
Noget overraskende finder man Google helt nede på en samlet 20. plads, hvilket giver selskabet en syvendeplads på teknologi-listen. Interbrands vurderer, at varemærket Google har en værdi på 99,5 milliarder kroner.
Overraskelsen skyldes, at Google i andre lignende varemærke-sammenligninger ikke blot topper listerne inden for teknologi-domænet, men også fremstår som verdens stærkeste varemærke.
Interbrand peger på, at Google igen i år er højdespringeren blandt alle verdens varemærker med en fremgang på 44 procent.
Apple, der ikke er til stede på teknologi top 10-listen, bliver tildelt en vækst i varemærkeværdien på 21 procent, mens Nintendo har en fremgang på 18 procent.
Her er de 10 bedst brandede teknologi-selskaber ifølge Interbrand og BusinessWeek:
1. Microsoft
2. IBM
3. Nokia
4. Intel
5. HP
6. Cisco
7. Google
8. Samsung
9. Sony
10. Oracle