Tilbage til artiklen: Her er Danmarks største it-skandale.
Sølle to procent af stemmerne gav A.P. Møller - Mærsk en plads som den 9. største it-skandale i Danmark.
Måske skandalen fik en højere placering såfremt de mange mistede milliarder var offentlige midler.
It-problemerne hos Danmarks største virksomhed har nemlig kostet fire milliarder kroner, adskillige topchefer jobbet og måske værst af alt et stort tab af image.
Folkene på Esplanaden er altså ikke fejlfri.
Medarbejdere flygtede
I bakspejlet var det næppe klogt at frasælge Mærsk Data og DM Data på et tidspunkt hvor de to virksomheder var i gang med at lave et nyt stort it-system til containerfragten i rederiet.
Medarbejdere flygtede og det gav problemer.
Samtidig valgte A.P. Møller Mærsk at købe P&O Nedlloyd.
Synergien ved opkøbet skulle blandt andet realiseres via brugen af det nye store it-system.
Men også den beslutning vidste sig efterfølgende at give problemer.
Rokade i ledelsen
Det hele endte med containerne, der dukkede op de forkerte steder, på forkerte tidspunkter og til den forkerte pris.
For kunder, der kender til rederiets ellers så punktlige orden, var der tale om en side af koncernen, man aldrig tidligere har oplevet.
Ifølge flere aviser fik it-problemerne konsekvenser for ledelsen.
Bestyrelsen besluttede at Jess Søderberg og to øvrige redere skulle forlade selskabet før tid.
Tidslinie
2002
Mærsk Data påbegynder udviklingen af et nyt containerbookingsystem til Maersk Sealand.
2004
IBM køber DM Data og Mærsk Data for op mod fem milliarder kroner.
2005
A.P. Møller Mærsk tilbyder 17,1 milliard kroner for det britisk/hollandske rederi P&O Nedloyd, der er verdenens tredjestørste.
Februar 2006
Den praktiske integration af P&O Nedloyd går i gang. Samtidig bliver de nye it-systemer introduceret for medarbejderne.
Marts/april 2006
Maersks kunder oplever problemer med integrationen. Blandt andet sejles containere til forkerte havne, lige som fragterne ikke stemmer.
Juni 2006
I en fondsbørsmeddelelse nedjusterer A.P. Møller sine forventninger til årets resultat med 40 procent i forhold til 2005. Helt specifik peges på problemer med it-systemet.
August 2006
Præsentationen af halvårsregnskabet hos APM bliver en gyser. De tørre tal viser et minus på 3,7 milliarder kroner. Ved samme lejlighed frikender A.P. Møller leverandøren af it-systemet – IBM.
Marts 2007
Årets resultat i APM er skæmmet af containerforretningen.
Juni 2007
Jess Søderberg fremrykker sin tidligere bebudede afgang. Samtidig offentliggøres det, at ny mand på posten bliver Nils Smedegaard Andersen.
Tilbage til artiklen: Her er Danmarks største it-skandale.