Artikel top billede

It-ansatte skal acceptere at blive målt og vejet

For mange medarbejdere er det svært at sluge tanken om, at deres arbejde bliver overvåget. Her er et par tricks til, hvordan man som leder bedst introducerer overvågning.

It-ydelse skal måles og vejes, og en type værktøjer til det formål går under benævnelsen dashboards: Grafikfyldte specialvinduer, der – i lighed med instrumentbrættet i en bil - viser status og udnyttelse af it-systemet og lignende målinger.

Den slags kan imidlertid være en svær kamel at sluge for mange ansatte.

Især på de lavere karrieretrin vil nogle straks se Orwell- og "1984"-spøgelser for deres indre blikke. Derfor skal medarbejderne så at sige tænde på dashboard-konceptet, før man kan opnå det fulde udbytte af teknologien.

Det siger Gloria Campbell, universitetslektor i virksomhedsadministration på Wartburg College i Iowa.

Lad medarbejderne bestemme

Grundlæggende er det en god idé at lade medarbejderne selv være med til at vedtage, hvilke ting og hvordan, der skal måles.

I så fald vil de nemlig være mere tilbøjelige til at acceptere instrumentbrættet som en acceptabel metode til måling af produktivitet og ydelse.

"Finder folk først målemetoderne retfærdige og rimelige, vil de ikke føle sig nær så truede," forklarer Gloria Campbell.

Dernæst skal medarbejderne overbevises om fordelene ved gennemsigtighed.

Sælg konceptet ved at forklare, hvordan netop denne type informationer tidligere kun havnede på økonomidirektørens bord, hvor det nu er muligt for hver enkelt, hhøj som lav, at være opdateret om virksomhedens tilstand.

Skulle noget uforudset overgå firmaet, vil de ikke føle sig ført bag lyset.

Synliggør gevinsten

Beskriv også gevinsten på produktivitetssiden.

Chefen, der holder øje med de ansattes produktivitet, har ikke en hemmelig sort bog i skuffen med opgørelse over vindere og tabere, som han offentliggør ved kvartalets udgang.

"Ikke blot får man et grafisk indblik i sin egen produktivitet – man får det jo også i "konkurrenternes" i de andre afdelinger," siger Campbell.

Forklar desuden, hvordan instrumentbrættet kan forebygge problemer.

Medarbejderne vil være mindre reaktive og mere proaktive, fordi de får nemmere ved at forudse problemer og løse dem, længe inden chefen får chance for at gribe telefonen.

Oversat af Lene Sekjær




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere