Computerworld News Service: Flere og flere amerikanere foretrækker internettet som kilde til underholdning og informationssøgning, viser en forespørgsel foretaget af Edison Media Research.
Når forbrugerne blev bedt om at udpege det vigtigste medie i deres liv, valgte en tredjedel internettet.
Det er kun en kende mindre end fjernsynet, som blev valgt af 36 procent.
Slår radio og aviser
De to tal er mærkbart højere end de 17 procent, som valgte radioen og de kun 10 procent, der valgte aviser, viser Edisons undersøgelse om Internet og Multimedier 2007.
I 2002 svarede kun 20 procent af den amerikanske befolkning, at de foretrak internettet, hvilket skal sammenlignes med de 39 procent, der foretrak fjernsynet og 26 procent, der foretrak radioen, skriver Edison.
Undersøgelsen omfattede telefoninterviews med 1.853 tilfældigt udvalgte borgere over 12 år og blev foretaget i januar og februar.
Af de interviewede personer var 202 i alderen 12-17 år, 186 var 18-24 år, 295 var 25-34 år, 355 var 35-44 år, 333 var 45-54 år, 217 var 55-64 år og 265 var 65 år og over.
35 procent af de adspurgte svarede, at aviser er det mindst vigtige medie, mens 38 procent svarede, at internettet er det sejeste og mest spændende medie.
"Det er ikke en overdrivelse at sige, at internettet er blevet en ligeså vigtig kilde til informationer og underholdning i de amerikanske hjem som fjernsynet,” siger Larry Rosin, som er direktør for Edison Media.
Oversat af Ditte Thøgersen