Indrømmet, det kan godt være lidt svært at blive ved med at tro på det.
Vi har talt om det i årevis under forskellige navne: Software-as-a-Service (SaaS), ASP, On-Demand, Utility Computing.
Men det findes altså stadig, og der er faktisk tegn i både sol, måne og analytikerens krystalkugle på, at der langt om længe kommer til at ske noget med software som service.
Vækstforventningerne er høje: En gennemsnitlig årlig vækst i de næste fem år på op mod 30 procent på verdensplan er absolut i den høje ende af markedet, og mere end 40 procent af nordiske virksomheder siger, at de enten allerede køber software som service eller har planer om det.
Meget lille del
I dag er det stadig kun en meget lille del af den samlede softwarepark, der leveres som service – ofte små ikke-strategiske applikationer som for eksempel telefonkonferencesystemet eller e-mailmarketing-applikationen.
Men sådan bliver det ikke ved med at være.
Tag bare vores hjemlige Premitech, der for nylig annoncerede, at de fremover kun vil levere deres it-managementløsninger på servicevilkår.
Eller tag SAP, der for nylig annoncerede en ny løsning, A1S, udelukkende solgt som SaaS.
Men hvad er det så, der skulle gøre forskellen denne gang? Hvorfor tror vi på, at SaaS bliver til noget, efter så mange varsler om, at “nu er det nu”?
(Det minder mig faktisk om den gamle anekdote om den amerikanske opfinder, der opfandt en læskedrik, han kaldte for “1Up”. Den blev ikke til noget, hvorefter han forsøgte sig med “2Up”, som heller ikke blev til noget og så videre, indtil han som 90-årig lancerede “6Up” og døde uden at vide, hvor tæt han var på verdenssuccesen).
Der er en række grunde til, at vi tror, at vi denne gang er nået til succespunktet, “7Up” om man vil.
Teknologiske forudsætninger til stede
For det første er de teknologiske forudsætninger til stede både i form af nødvendig båndbredde og applikationer, der er designet til at blive leveret som service.
Serviceorienteret arkitektur (SOA) kan vise sig at være en væsentlig bølgebryder på teknologisiden, da SOA kan være med til at gøre løsningerne så fleksible, at de faktisk kan opfylde virksomheders behov for tilpassede løsninger.
For det andet mangler de store it-løsningsleverandører en vej ud til de mange små og mellemstore virksomheder, der især globalt set udgør et kæmpe vækstmarked, men som er svære at håndtere med den gammeldags måde at gå til markedet på.
Den er bedst egnet til at nå de største kunder.
Denne “lange hale” af virksomheder er oplagte som målgruppe for SaaS, og tager vi eksemplet med SAP’s A1S fra før, er det da også et produkt, der er tiltænkt mindre og mellemstore virksomheder.
Dedikeret opbakning
Og for det tredje har SaaS nu dedikeret opbakning fra nogle af de største softwareleverandører i verden; SAP (eksempelvis A1S), Microsoft (Live), IBM (On Demand) og Oracle (On Demand) har alle indset, at software som service er fremtidens måde at levere løsningerne på.
Det i sig selv kan være årsag nok til, at det sker.
At giganterne nu har taget fat på en forretningsmodel, der i sin yderste konsekvens kan betyde, at de kan levere direkte til kunden uden om implementeringspartnere og forhandlere er en helt anden snak, som vil være et passende emne for en kommende klumme.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.