Prop kunderne ned i kasser og spar millioner

Ved at dele 1.500 danske forhandlere op i otte grupper baseret på forskellige adfærds- og beslutningsmønstre håber netværksproducent at eliminere millioner af spildte markedsføringskroner.

Hvert år spildes ifølge netværksproducenten ZyXEL mere end 250 millioner kroner på salgs- og markedsføringsaktiviteter.

Der er bare ingen, der ved hvilke aktiviteter, der er værd at bruge penge på, og hvilke der er nytteløse.

For at undgå at spilde sine markedsføringsmillioner har ZyXEL Danmark i samarbejde med virksomhedskonsulenten Henrik Andersen delt godt 1.500 forhandlere op i otte grupper.

"Vi sætter os omkring borde, piller en kunde op af hatten og ser på, "hvorfor er det her en god kunde," forklarer Carsten Hetling, marketing- og PR-chef hos ZyXEL Communications.

Hvor ligger fokus

De parametre, der måles og vejes efter er "hvilke produkter sælger kunden - som altså er en forhandler af ZyXEL's produkter.

"Har kunden fokus på service, support eller hardware - og hvis flere ting så i hvilken kombination."

"Arbejdet med segmenteringen har allerede givet resultater både på økonomien og på det daglige arbejde," siger Carsten Hetling.

Resultaterne er en stigning i salget, der er bemærkelsesværdig.

Indtil videre har danske ZyXEL taget aktivt fat i at bruge fire af de otte segmenter og set salget stige i den gruppe af forhandlere med 40 procent i perioden fra 1. januar til nu.

Bestemmer hvor pengene bruges

Grupperingen af forhandlerne danner basis for fremtidige udgifter til annoncering, anden markedsføring og CRM-aktiviteter.

Ved at anvende de adfærds- og beslutningsmønstre, der kendetegner de forskellige grupper af forhandlere, kan opnå en større sikkerhed for, at de investerede kommunikationskroner rammer, hvor de skal.

Segmenteringen er ved at blive integreret i virksomhedens CRM-system, der benyttes i den daglige kontakt med forhandlerne, der blandt andre tæller XP Consult, Skanderborg Data, Zitech og NemComputer.

Klar til efteråret

CRM-systemet forventes endeligt klar til efteråret og vil give mulighed for at komme med specifikke forudsigelser på segmenter, og også på sælgerne, fordi detailoplysningerne så vil være tilgængelige.

Planen er også, at systemet skal bruges til at udvælge fokusprodukter og se, hvilken effekt salgs- og reklamekampagner har ude i forhandlerleddet og dermed aktivt styre anvendelsen af marketingkronerne.

Danmark er det nordiske centrum for en række funktioner, blandt andet marketing og salg, og henover året bliver initiativet løbet i gang i resten af de nordiske lande, Sverige, Norge, Finland og Island samt Baltikum.

Taiwan følger nøje med

Initiativet med at gruppere forhandlerne har ifølge Carsten Hetling vakt stor interesse i ZyXEL's hovedkontor i Taiwan, der følger projektet nøje.

Danmark har i forvejen succes med utraditionel forretningsudvikling for denne branche, og projektet er en ny måde at tænke kanalforretning på.

Hvis projektet, der er startet i Danmark, får den forventede succes, vil ZyXEL udbrede konceptet til samtlige ZyXEL's 25 datterselskaber rundt omkring på kloden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






Computerworld
Test af monster-tablet: Det er den skøreste og mærkeligste computer, som jeg har testet i lang tid – men jeg vil nu gerne have den alligevel