Computerworld News Service Googles giver nu annoncører mulighed for at bruge pay per action-systemet. På den måde betaler annoncørerne først, når en person klikker på en annonce og efterfølgende gennemfører en bestemt handling.
Det kan eksempelvis være at afgive en ordre, at tilmelde sig et nyhedsbrev eller registrere sig på en hjemmeside.
Opruster mod svindel
På den måde er pay per action-reklamer mindre sårbare overfor svindel end pay per click-reklamer, der er udsat for svindel i sådan en grad, at nogle mener, det kan underminere hele annoncemarkedet.
I de sædvanlige pay per click-kampagner betaler annoncørerne, lige så snart der bliver klikket på annoncen og i pay per impression-kampagner betaler annoncørerne når annoncen bliver vist på skærmen.
Svindlen består i, at konkurrenter klikker løs på hinandens annoncer for at øge modpartens annonceudgifter. Eller at en udgiver kan klikke på pay per click-annoncer på sine egne hjemmesider for at tjene flere penge.
Visse undersøgelser viser, at op mod 20 procent af alle klik er svindel.
Oversat af Christian Carlsen