Leder: Vi får aldrig en Steve Jobs i Danmark

Computerworld mener: Vi kan lige så godt glemme drømmen om et dansk Silicon Valley eller en dansk udgave af superiværksætteren Steve Jobs, for vores innovationskultur og lovgivning er en kæmpe stopklods.

Computerworld mener: De første iPhones kommer i næste uge på markedet i USA: Apples nye mobil­telefon, som med sit enkle design og sin bruger­venlige funktionalitet rummer et løfte­ om at redefinere mobiltelefonien på samme måde, som iPod’en har revolutioneret musik­markedet.

Det er i det mindste en forventning blandt de finansielle og teknologiske analytikere, som følger Steve Jobs’ strategiske træk som topchef for Apple.

De kan meget vel få ret.

Steve Jobs fremstår i dag som verdens ubestridte inno­vations­mester.

To år i træk har erhvervs­ledere verden over stemt Apple ind som nummer ét på Boston Consulting Groups toneangivende liste over verdens mest innovative virksomheder – hvor Google indtager en andenplads.

Steve Jobs har da også formået at hente Apple tilbage fra en kommerciel nærdød-oplevelse for 10 år siden til at blive en af Wall Streets mest feterede virksomheder.

Så stærk er investorernes tillid til Jobs’ ­evne til at opfinde og genopfinde branche­definerende teknologi og produkter, at han trods en fast løn på kun en dollar om året var USA’s højest betalte topleder sidste år – takket være sine aktieoptioner i Apple.

Mens vi venter på, at iPhone leverer det næste kapitel i Apples historie som teknologirevolutionær, er det værd for danske ledere at studere Jobs’ modus operendi.

For den vigtigste lære fra verdens stærkeste innovationsmaskine handler mere om evnen til at være åben og acceptere fejl, end om at være smart og ramme rigtigt.

Mange af Apples bærende ideer – ikke mindst iPod og iTunes, Apples jukeboks på nettet – er hentet eksternt hos konsulenter og via opkøb, hvorefter ideerne og ­produkterne er videreudviklet og kombineret med Apples klassiske styrker inden for brugerdesign og teknologi.

Hvad Apple reelt gør, er at kombinere og integrere ideer og teknologi – uanset oprindelse – til nye, brugervenlige løsninger, frem for at dyrke egne opfindelser og fokusere på teknologisk overlegenhed.

Brugervenligheden er afgørende

Steve Jobs har forstået, at nøglen til den digitale forbruger ligger i den brugervenlighed mellem menneske og maskine, som Mac­intosh – Apples første pc – i sin tid repræsenterede.

Men måske endnu mere væsentligt, så har Apple – igen personificeret ved Steve Jobs – en pragmatisk holdning til fiasko. Bare fordi det ikke virker første gang, så betyder det ikke, at det ikke kan bruges.

Apples Macintosh blev i sin tid udviklet oven på den floppede maskine Lisa.

iPhone er udviklet oven på Apples oprindelige, men mislykkede musiktelefon, som blev til i et samarbejde med Motorola.

De seneste pc’er fra Apple er udviklet med afsæt i den Cube-­teknologi, som Steve Jobs udviklede i NeXT – en pc-virksomhed, han startede i 1980’erne, mens han i en årrække var ude af Apple. NeXT fik aldrig succes og blev i 1996 opkøbt af – Apple.

En ægte innovationskultur hylder ikke blot succes, men accepterer fiasko og lærer af den.

Ude i syv år

Det er vanskeligt at forestille sig en dansk Steve Jobs ­eller Apple, eller en frodig dansk version af Silicon Valley-kulturen, som Jobs personificerer, så længe danske ledere – hvad enten de leder virksomheder eller samfundet – opfatter fejl som uacceptabelt og stigmatiserende.

Danmark har i dag en af verdens hårdeste konkurslove. Den iværksætter, det ikke lykkes for, men går ned med tab, er dømt ude i fem år.

Først derefter må han bruge sin lære til at forsøge igen. Sådan ser vi som samfund på fornyelse, der ender med fiasko.

Vi kunne lige så godt hænge et skilt ved grænse­posten, der siger: “Steve Jobs, nej tak.”




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

05. december 2024 | Læs mere


People Tech 2024: Sådan gør du din gode arbejdsplads endnu bedre

Du får indsigt i de nyeste trends, hvor udviklingen går hen, masser af inspiration fra andres erfaringer samt god tid til netværk – og værdifuld indsigt i mulighederne for at effektivisere løn- og HR-processer, understøtter nye arbejdsformer og helt basalt skabe grundlaget for at skabe en bedre og mere attraktiv arbejdsplads.

11. december 2024 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

06. januar 2025 | Læs mere