Nogle af verdens største mobil-producenter er på trapperne med en flatrate musiktjeneste, der bliver sendt i luften med det direkte formål at få ram på Apples iPhone, der bliver lanceret i USA om få uger, skriver Financial Times.
Musik-tjenesten med navnet "The MusicStation" vil blive tilgængelig fra de fleste mobiltelefoner i Europa og Asien, skriver avisen.
Gruppen bag tæller mobilproducenter som Nokia, Motorola, Samsung samt 30 mobil-operatører og de fire store musikselskaber, Universal, Sony, EMI og Warner samt en stribe mindre musikselskaber.
Det er selskabernes udtrykte håb, at The MusicStation vil hjælpe med til at kick-starte forbrugernes indkøb af musik til deres mobiltelefoner - en ting, som de frygter, at Apple ellers vil sætte sig på med iPhone, der hviler på den enorme succes, som musikafspilleren iPod har fået.
Sverige kommer først
The MusicStation ser først dagens lys i Sverige, hvor Telenor står bag. I de kommende måneder ventes tjenesten at blive rullet ud i det øvrige Europa og Asien, hedder det.
De tre store mobilselskaber vil samtidig begynde at producere mobiltelefoner, der er præ-installeret med software, der sikrer direkte adgang til musiktjenesten.
Gruppen bag forventer, at der vil blive solgt 100 millioner MusicStation-mobiltelefoner i løbet af det næste år.
Til sammenligning forventer Apple at sælge 10 millioner iPhone i samme periode.
Det kommer til at koste knap tre euro - cirka 21 kroner - om ugen at få flatrate-adgang til The MusicStation.
Beløbet vil give ubegrænset adgang til en million sange i kataloget, som vil kunne aflyttes på telefonen, men ikke brændes på en cd eller videre-distribueres via nettet.