Underskuddet er blevet stort for det danske sikkerhedsfirma Bullguard, som i 2006 havde et rødt tal på 13,2 millioner kroner ud for årets resultat.
Men pengene bliver ifølge selskabets administrerende direktør Heini Zachariasen investeret heftigt i selskabets image og brand.
"Vores brand er en supervigtig ting for os, og det bliver hele tiden stærkere," fortæller han med henvisning til en næsten fordobling i antallet af medarbejdere, hvoraf de fleste er blevet ansat i salgs- og marketingfunktioner i udlandet.
Selskabet bragede igennem på nettet for få år siden med dets virale videoer, som er blevet sendt videre mellem venner og forretningsforbindelser og set mere end syv millioner gange.
"Vi var jo et lille firma dengang, og vi måtte simpelthen tænke anderledes. Virale film var hot, og det betalte sig virkelig for os at have de tre film ude og skabe vores brand," forklarer Heini Zachariasen.
Han fortæller, at selskabet nu prøver at udbygge kendskabet til Bullguard-brandet i især udlandet ved hjælp af en blog-skrivende hund, Winston.
Søger international anerkendelse
Bullguard havde i begyndelsen af 2006 omkring 75 ansatte. Nu ligger det tal på 110 spredt ud over hele Europa.
Og selskabet satser på at blive et internationalt anerkendt firma inden 2008.
"Vi har fordoblet omsætningen de sidste to år, og vi vil gerne op og omsætte for 10 millioner dollars (57,3 millioner danske kroner). Det synes at være et magisk beløb for at blive virkelig anerkendt i udlandet," fortæller Heini Zachariasen.
Selskabet omsætter på nuværende tidspunkt fire gange så meget i udlandet som i Danmark. England er det største marked efterfulgt af Tyskland og Benelux-landene. Bullguard har dog også aktiviteter så fjernt som Australien og New Zealand.
Kalkulerer med nyt underskud
Næste år vil selskabet med stor sandsynlighed også have underskud.
"Det koster jo, når man investerer i vækst. Men det er vi mere end klar til. Jeg regner med vores vækststrategi vil give sig udslag i et underskud på omtrent ti millioner kroner næste år," udtaler Heini Zachariasen.
Han oplyser dog, at tredje og fjerde kvartal i år allerede skulle begynde at vise sorte tal.
Bullguard har i 2006 ændret den anvendte regnskabspraksis. Omsætningen har eksempelvis tidligere været indregnet ved fakturering, men det er ændret, således at omsætningen indtægtføres løbende over licensperioden for den solgte software.
The Laptop Thief/Bad Karma var en af de film, der for alvor satte Bullguard på det virale verdenskort.