Computerworld News Service: Mobiltelefoner bliver det næste skud på shopping-stammen.
En dag bliver det muligt at købe varer over nettet, modtage rabatkuponer og kommunikere med detailhandlerne via mobilen, men der er dog ikke enighed om, hvornår det vil ske.
Den mobile detailhandler var temaet for en paneldebat på en handelskonference.
I panelet sad Marina O'Rourke, som er direktør for detailteknologi i fastfood-kæden Subway. Hun var meget optimistisk i forhold til brugen af mobiltelefoner i fremtidens detailhandel.
"I takt med at mobiltelefoner bruges i flere og flere sammenhænge, bliver der også flere muligheder for de detailhandlere, der vil bruge mobiltelefoner til at markedsføre deres produkter," sagde hun.
Betal med telefonen
Marina O'Rourke fortalte, at hun forestiller sig, at kunderne bruger mobilens GPS til at finde den nærmeste Subway, sms’er deres bestilling og så henter deres sandwich.
Hvis Subway har et særligt tilbud, kan fastfoodkæden svare via sms med en rabatkupon på ekstra pommes frites eller drikkevarer, og kunden kan betale med en beskyttet telefon i stedet for med et kreditkort.
"Cheferne for den enkelte Subway-restaurant er interesserede i den slags mobile applikationer, og fastfood-kæden har allerede foretaget nogle test," sagde Marina O'Rourke.
Uden at afsløre detaljer fortalte Marina O'Rourke, at Subway er på et "tidligt stadium" og afprøver nogle forskellige servicemuligheder til mobiltelefoner.
Marina O'Rourke vurderer, at mobilmarkedet er modent omkring 2008, men tilføjer, at det hele afhænger af forbrugernes interesse.
Forsigtig fremmarch
"Der er ikke nogen tvivl om, at de nye mobiltelefoner vil blive brugt af detailhandlen. Spørgsmålet er bare hvornår," sagde en anden paneldeltager, Tamara Mendelsohn, som er analytiker hos Forrester Research.
Hun mente også, at det bliver afgørende, at forbrugerne accepterer ideen om mobiltelefoner som et medie, der kan bruges til at formidle kontakten til detailhandlen.
Hun rådede desuden branchen til at bevæge sig forsigtigt fremad: ”Kunderne vil ikke ændre adfærd, medmindre I viser dem, at de kan spare enten tid eller penge.”
I en rapport, der blev offentliggjort i marts, skrev Tamara Mendelsohn, at sikkerheden stadig bekymrer mange forbrugere i forbindelse med mobile indkøb.
Hun oplyste, at 57 procent af mobilbrugere med adgang til trådløst netværk er bekymrede for sikkerheden forbundet med køb af service eller produkter via telefonen, mens kun 20 procent ikke bekymrer sig om det.
Rapporten forudser desuden, at især unge brugere vil bruge teknologien til indkøb.
Oversat af Ditte Thøgersen