Artikel top billede

Jo mere sladren, jo bedre bliver din net-butik

Klumme: Hvis du vil have succes med handel, så giv kunderne noget, de ikke forventer, og fortæl hele verden om det.

Når man som e-købmand har fået styr på sin butik, det tekniske spiller, varerne er på lager og tekster og billeder sidder lige i skabet, så er det på tide at tænke på marketing.

Der er mange former for marketing, men en af de ældste og mest effektive er ofte en af de mest oversete, og det er “word of mouth”-marketing.

Se blot på for eksempel gode restauranter. Det er yderst sjældent, at man ser marketing for dem, da de klarer sig endog rigtig fint uden.

De sørger for at gøre et rigtig godt stykke arbejde, og på åbningsdagen inviterer de en masse celebre gæster, som de næste mange dage praler med, at de var de første kunder på restaurant XX.

Dem, der hører det, skynder sig at besøge restauranten og fortælle alle, at de har været der, fordi kendis XX anbefalede dem at besøge den.

Efter det kommer anmelderne, der også har hørt jungletrommerne, og hvis de kan lide, hvad de smager og ser, så kommer der gode anmeldelser og så kører maskinen.

Det er “word of mouth” sat i system.

Anderledes produkter

For at den slags skal virke, skal butikken og produkterne være anderledes.

De skal enten være sindssygt billige, gode, spændende, grimme, flotte eller på anden måde skille sig ud. Her er et par offline-eksempler, der nemt kan kopieres på nettet:

På Strandvejen i Hellerup ligger Lydolf Is. På en hvilken som helst dag om sommeren er der kø på minimum 30 meter, og det selvom der ligger to-tre andre isbarer lige ved siden af. Lydolf startede med at servere absurd store is til en lav pris.

Is af dårlig kvalitet koster praktisk taget intet, så Lydolf har scoret kassen og er uden tvivl den mest kendte isbar på Sjælland.

På Strandvejen i Hellerup ligger også en sandwichbar, hvor man kan købe italienske sandwich.

Den er også utroligt velbesøgt, og det på grund af to ting. For det første er deres sandwich af en super god kvalitet, men endnu vigtigere, så er ejeren totalt dominerende.

Du kan komme ind og bede om en sandwich uden æg, hvorefter han laver en sandwich til dig, som er propfyldt med netop æg. Han fortæller dig, at du aldrig har smagt hans æggesandwich, og den er verdens bedste, og så gider han ikke at høre mere vrøvl. Det er et koncept, der holder!

Rå men hjertelig

I Gentofte ligger Slagter Broe, som hver eneste dag er propfyldt med kunder. Kvaliteten er uovertruffen, og de leverer varen 100 procent. Men oven i det, så er tonen rå men hjertelig.

Du kan bede om noget, der er let og smager godt, hvorefter du bliver sendt over til bageren efter marengs.

Hvis du køber det sidste, der er i et fad, så lyder det med høj klar røst. Hurraaaa, han købte det sidste fra det gamle fad, lad os så få nogle nye varer på bordet – og folk elsker det!

Så giv kunderne noget, de ikke forventer, og fortæl hele verden om det, så skal du nok få succes!

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere