For en del år tilbage var jeg ansat i en forlagsvirksomhed, der udgav managementlitteratur.
Uden at fornærme nogen kan jeg vist roligt sige, at ledelsen her satsede på en noget mere traditionel ledelsesstil, end den der blev prædiket i de bøger, vi markedsførte.
Det samme gør sig vist gældende i it-branchen i dag.
I flere år har leverandørerne solgt visionen om serviceorienteret arkitektur (SOA) til deres kunder, men det er reelt de færreste af dem, der har taget skridtet selv.
Desværre, for det er jo en verden af store visioner, der bliver lovet.
Meget store gevinster
Men sagen er faktisk den, at der kan være meget store gevinster at hente for it-virksomheder ved at arbejde med serviceorienteret arkitektur i deres forretning.
For det første: Tænk ikke på SOA som en ny it-løsning, men som en måde at designe løsninger og virksomheder på.
En af nøglefordelene ved SOA er muligheden for at genbruge dele af en løsning i andre sammenhænge uden at skulle udvikle fra grunden hver eneste gang.
Og når vi samtidig oplever pres på margin på konsulenttimer på grund af stigende lønomkostninger og prispres fra Indien og andre lavtlønslande, er der alt mulig grund til at se sig om efter måder, vi kan “genbruge” konsulenttimerne på.
Vi kalder det også for SaaS, der i denne forbindelse ikke står for Software-as-a-Service, som det plejer, men derimod Service-as-a-Software, og handler om, hvordan man gør de gode løsninger til produktkomponenter, der kan genbruges i det næste projekt.
Fleksible arbejdsgange
For det andet: Flere og flere løsninger er baseret på, at førnævnte indiske leverandører tager en del af arbejdet, så prisen kan holdes på et konkurrencedygtigt niveau.
For at kunne dele arbejdet mest hensigtsmæssigt med dem kræver det nogle ganske fleksible arbejdsgange, hvor hele eller dele af opgaven kan håndteres af en underleverandør.
Samtidig er det blevet sværere at skaffe de rigtige ressourcer – en IDC-analyse fra december sidste år viste, at der på det tidspunkt manglede cirka 2.000 kvalificerede it-folk i branchen alene – så også it-virksomhedernes arbejdsgange har brug for at blive set efter i sømmene med henblik på at blive gjort mere effektive.
Og når nu et af kernebudskaberne i SOA-visionen er, at det giver mulighed for fleksible og effektive forretningsgange...
Sidst men ikke mindst vil jeg minde om, at det bedste salgsargument faktisk er, når man bruger det selv (og det virker, selvfølgelig...)
Prøv bare at gå ind i en elektronikbutik og spørg, hvilken mobiltelefon du skal vælge.
De bedste salgsargumenter er altid dem, der er baseret på egne erfaringer og ikke bare på højtlæsning fra salgsbrochuren.
Så der mangler ikke gode argumenter for at gå i gang: Tag nu jeres egen SOA-medicin.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.