De færreste kan være uenige i, at outsourcing er kommet for at blive.
Men hvor stærkt vokser markedet for it-outsourcing?
Hvilke områder vil være i fokus, og lander det hele alligevel ikke i Indien?
Hos analysefirmaet IDC Nordic har analytikerne haft det store regneark i sving for at spotte markedsudviklingen de kommende tre-fire år.
Og ifølge analysedirektør Karsten Fogh-Ho-Lanng fra IDC er der fortsat masser af saft og kraft i outsourcing-bølgen – også i Danmark.
”Outsourcing vil tage en voksende del af det danske it-marked. Vi regner med en markedsvækst i it-outsourcing på 6,4 procent i gennemsnit fra 2007 til 2010,” siger Karsten Fogh-Ho-Lanng.
Større vækst end it-service
Den pæne vækst it-outsourcing skal sættes i forhold til at det 28 milliarder kroner store danske marked for it-service samlet set vurderes at vokse med fem procent i gennemsnit i samme periode.
Til gengæld sker der et skift i de outsourcing-ydelser, der især er mest i vælten.
”Markedet er modnet. Hvor vi for få år siden så megadeals, hvor store virksomheder lagde driften af hele it-afdelinger ud for at spare penge, er der i dag tale om en mere selektiv outsourcing med et strategisk perspektiv,” siger Karsten Fogh-Ho-Lanng.
Han peger på, at det ofte vil være en vurdering af, om virksomheden selv besidder de rigtige kompetencer eller om det er noget, andre burde tage sig af.
"At vælge outsourcing er blevet en strategisk beslutning,” siger Karsten Fogh-Ho-Lanng.
Fylder meget i landskabet
Et helt frisk eksempel er Nationalbankens beslutning om outsource driften af al intern it – en beslutning, der er taget i erkendelse af, at banken har sværere og sværere ved at finde og fastholde it-medarbejdere med kompetencer på alle Nationalbankens it-systemer.
Outsourcing af hele it-afdelinger vil stadig fylde meget i landskabet, vurderer IDC, men det er de mere selektive outsourcing aftaler om eksempelvis opdatering og vedligeholdelse af applikationer eller desktop management, der står for de store vækstrater.
En helt ny tendens er også, at software går fra at være et produkt man køber til at være en serviceydelse.
”Ideen er, at man betaler for sit forbrug af software i stedet for at købe licenser,” siger Karsten Fogh-Ho-Lanng.
Ifølge IDC-analysen vil det stadig beskedne marked for ’software-as-a-service’ være blandt de hurtigst voksende overhovedet med gennemsnitlige vækstrater på 17 procent om året fra 2007 til 2010.
Offshoring til Indien, Østeuropa eller andre steder er stadig en stor tendens.
Men i takt med at de store globale vestlige it-service virksomheder – IBM, Accenture, Capgemini mv. – men også lokale virksomheder som for eksempel indiske Tata Consulting Services, Infosys og andre, opbygger deres såkaldte globale leverancesystemer, bliver spørgsmålet om geografi underordnet.
”Kunderne vil henvende sig de lokale afdelinger af store globale serviceudbydere og de vil ikke være specielt interesseret i at vide, hvor i verden opgaverne bliver løst,” siger Karsten Fogh-Ho-Langg.
For danske virksomheder er det især outsourcing af it-udviklingsopgaver, der er aktuelt. Her har Indien, Kina og Østeuropa for længst erobret en position som store leverandører til danske projekter.
”Når vi taler om store danske it-udviklingsprojekter, er det omkring 30 procent af opgaverne, der sendes til udlandet,” siger IDCs analysedirektør.