Last.fm solgt for 1,5 milliarder kroner

Den sociale netværks- og radiotjeneste Last.fm er blevet solgt til den amerikanske medievirksomhed CBS, der betaler godt halvanden milliard kroner for den engelske virksomhed.

Den amerikanske medievirksomhed CBS har for godt halvanden milliard kroner købt Last.fm.

Det gør det til den største engelske handel med en web 2.0-virksomhed nogensinde.

Last.fm er en kombination af en social netværkstjeneste og en intelligent netradio, der kun spiller musik, som lytteren kan lide.

For CBS er købet en del af kampen om de unge seere.

"Deres brugerdemografi spiller perfekt med CBS's mål om at tiltrække yngre seere og lyttere over alt i vores virksomhed," siger direktør Leslie Moonves, der ser gode vækstmuligheder i den engelske tjeneste.

Det siger han til den engelske avis The Guardian.

Mange danske brugere

Siden lanceringen i 2002 er tjenesten blevet en solid succes, og den har i dag mere end 20 millioner brugere fordelt i cirka 200 forskellige lande. Danmark tegner sig for godt 4.000 medlemmer.

Med købet lægger CBS sig i kølvandet på andre virksomheder, der har købt heftigt ind på markedet for sociale netværkstjenester, som eksempelvis Googles køb og YouTube og News Corporations opkøb af MySpace.

Ifølge direktøren for CBS' interaktive afdeling, Quincy Smith, har virksomheden haft kig på flere andre web 2.0-selskaber som base for selskabets investeringer på internettet.

Fremtiden er sikret

Det tre mand store hold bag Last.fm hæfter sig ved, at de med salget har sikret fremtiden for deres virksomhed.

"Vi kan gøre alle de ting, som vi kun kunne drømme om tidligere. Vi har en masse planer i støbeskeen, som vi nu kan gøre noget ved, og så har vi fået en stærk partner ved vores side," Martin Stiksel, der er en af tjenestens grundlæggere, til The Guardian.

De håber, at de kan bruge den nye partner til at forhandle bedre aftaler med pladeselskaberne og lavere priser for at streame netmusik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren