Last.fm solgt for 1,5 milliarder kroner

Den sociale netværks- og radiotjeneste Last.fm er blevet solgt til den amerikanske medievirksomhed CBS, der betaler godt halvanden milliard kroner for den engelske virksomhed.

Den amerikanske medievirksomhed CBS har for godt halvanden milliard kroner købt Last.fm.

Det gør det til den største engelske handel med en web 2.0-virksomhed nogensinde.

Last.fm er en kombination af en social netværkstjeneste og en intelligent netradio, der kun spiller musik, som lytteren kan lide.

For CBS er købet en del af kampen om de unge seere.

"Deres brugerdemografi spiller perfekt med CBS's mål om at tiltrække yngre seere og lyttere over alt i vores virksomhed," siger direktør Leslie Moonves, der ser gode vækstmuligheder i den engelske tjeneste.

Det siger han til den engelske avis The Guardian.

Mange danske brugere

Siden lanceringen i 2002 er tjenesten blevet en solid succes, og den har i dag mere end 20 millioner brugere fordelt i cirka 200 forskellige lande. Danmark tegner sig for godt 4.000 medlemmer.

Med købet lægger CBS sig i kølvandet på andre virksomheder, der har købt heftigt ind på markedet for sociale netværkstjenester, som eksempelvis Googles køb og YouTube og News Corporations opkøb af MySpace.

Ifølge direktøren for CBS' interaktive afdeling, Quincy Smith, har virksomheden haft kig på flere andre web 2.0-selskaber som base for selskabets investeringer på internettet.

Fremtiden er sikret

Det tre mand store hold bag Last.fm hæfter sig ved, at de med salget har sikret fremtiden for deres virksomhed.

"Vi kan gøre alle de ting, som vi kun kunne drømme om tidligere. Vi har en masse planer i støbeskeen, som vi nu kan gøre noget ved, og så har vi fået en stærk partner ved vores side," Martin Stiksel, der er en af tjenestens grundlæggere, til The Guardian.

De håber, at de kan bruge den nye partner til at forhandle bedre aftaler med pladeselskaberne og lavere priser for at streame netmusik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere