It-giganten Microsoft har sammen med blandt andre AT&T stukket en kæp i hjulet for Googles planlagte 17 milliarder-køb af reklameselskabet DoubleClick. I hvert fald i første omgang, skriver Financial Times.
For det er lykkedes for konkurrenterne at overbevise The Federal Trade Commission (den amerikanske handelskommision) om, at Googles køb af DoubleClick vil give søgemaskineselskabet en dominerende og konkurrenceforvridende position på online-reklamer.
Derfor har handelskommissionen iværksat en undersøgelse, der har til hensigt at vise, om der er hold i disse påstande.
Google: Alt ordner sig
Handelskommissionen har bekræftet, at den arbejder på en anden undersøgelse af Googles rekordkøb.
Ikke overraskende erklærer Google, at handlen ikke udgør nogen risiko for konkurrencen på markedet, og handlen derfor skal gennemføres.
"Utallige uafhængige analytikere og akademikere har bekræftet eter at have kigget på handlen, at online-reklamemarkedet er et dynamisk forretningsområde i rivende udvikling (…)., og en frugtbar konkurrence vil bringe flere nyttige reklamer til forbrugerne," siger Googles seniorrådgiver Don Harrison til Financial Times.
Microsoft frygter Google-dominans
Microsoft har selv lige lagt 33 milliarder kroner på bordet for aQuantive – dobbelt så meget som Google betaler for DoubleClick.
"Google og DoubleClick har i modsætning til vores handelspartner meget stærke og overlappende forretningsmodeller i måden de serverer reklamer til tredjehåndsannoncører på nettet. Vi tror, at handlen vil give Google 80 procent eller mere af markedet," siger Microsoft-rådgiver Brad Smith.