Bliver Dell-computere godt modtaget af de amerikanske supermarkeds-kunder, når selskabet om få uger sender de første computere ud i supermarkeds-kæden Wal-Mart, kan det bane vejen for Dell-computere i danske butikker.
Sådan lyder det fra Dells pressechef i Danmark, Hans Seime, der ikke lægger skjul på, at virksomheden har fået masser af henvendelser fra kunder, der undrer sig over, hvorfor de ikke kan gå ind i en dansk butik og lægge en Dell-computer i indkøbskurven.
"I første omgang vil vi se på, hvordan tilbuddet bliver modtaget i USA. Så må vi efterfølgende se på, om vi skal udvide til andre regioner," siger Hans Seime.
Butikssalg skal vende udviklingen
Det amerikanske initiativ er et forsøg på at vende udviklingen, hvor konkurrenterne med Hewlet-Packard i spidsen har taget betydelige bidder af Dells markedsandel.
Samme udvikling oplever Dell i Danmark, hvor markedsandelen ifølge analysehuset IDC er skrumpet fra 10 procent i 2004 til blot syv procent i 2006.
Han forventer, at beslutningen om hvorvidt den nye salgsmetode skal udvides til Europa, kan ligge klar hurtigt.
Dell er fjende nummer ét
Dell skal dog ikke forvente, at de danske computerforhandlere vil tage imod virksomheden med åbne arme, vurderer Anders Elbak, analysechef i IDC Nordic.
Dells direkte salg uden om de fysiske butikker har nemlig været en torn i øjet på forhandlerne.
"Der er ingen tvivl om, at Dell altid har været kanalens fjende nummer ét, så det er ikke sikkert, der er den helt store velvilje i kanalen til at tage imod Dell," siger han.
Derfor kan det blive en dyr affære for Dell, hvis virksomheden ønsker at etablere sig i butikker som Fona og Computercity. Ikke mindst fordi it-virksomheden i så fald skal opbygge en organisation med kanalpartnere fra bunden.
"Der er en masse spørgsmål, om hvad de vil med kanalen, der skal afklares, før man kan sige, om det er en god eller en dårlig idé," siger Anders Elbak.