Artikel top billede

Få succes ved at købe dig en e-butik

Klumme: En af mulighederne for at komme godt fra start for net-handels-iværksættere, er at købe sig en eksisterende e-butik. Læs her hvordan og hvorfor.

Der er mange, der starter en butik og så går død i det.

De har en romantisk forestilling om, at de kan passe et fuldtidsarbejde og så hygge sig om aftenen med at pakke lidt pakker og svare lidt mails.

Det lyder nemt og dejligt.

Men når hele huset lige pludselig er fyldt med papkasser, fyldstof, varer med mere, og der er 70 supportmails, der ikke er besvaret, og man skal køre på posthuset fem gange om ugen og stå i kø og... så begynder det at blive mindre skægt.

Måske er fast arbejde bedre

Hvis man så samtidig har slået sig op på at være billig, og man efter hver måned kun har nogle få tusinde kroner til overs, skal man enten tage chancen og kvitte sit job og så give den fuld skrue, eller sælge shoppen og koncentrere sig om sit lønmodtagerjob. Og det er der mange, der gør.

Men hvorfor skal man så købe en eksisterende butik?

- Der er allerede en kundedatabase, man kan sælge til.

- Der er højst sandsynligt et nyhedsbrev, man kan markedsføre sig med.

- Der er måske noget teknologi, man kan bruge.

- Der kan være nogle spændende leverandør­kontrakter, man kan overtage.

- Der er et domænenavn, der har levet på nettet et stykke tid, og det er værdifuldt i forhold til søge­maskinerne.

- Der er gode PR-muligheder i at overtage en eksisterende forretning.

- Der kan være spændende medarbejdere, man kan overtage.

- Der er eventuelt diverse softwarelicenser, man kan overtage.

Hvor er de?

Men hvor finder man så e-butikker, der er til salg?

Først og fremmest kan man gå på match-online.com eller på amino.dk for at se, om der er nogle til salg.

Det er der næsten altid, og der kommer indtil flere butikker til salg hver dag.

Ellers kan man jo maile til de butikker, man godt kan lide, og høre, om de er til salg.

Før man køber en e-butik skal man blandt andet kigge på:

- Handler butikken med kopivarer?

- Krænker butikkens navn andres varemærker?

- Har butikken en sag med forbrugerombudsmanden?

- Har butikken et dårligt ry?

- Er det varelager, man eventuelt får med i handlen, noget værd?

- Er handelsløsningen en standardshop eller er det speciallavet? Og hvis det er, hvor store chancer er der så for at vedligeholde den?

- Hvor meget af omsætningen kommer på grund af personen bag og dennes netværk?

- Hvor meget af omsætningen kommer fra marketing, som måske ikke er rentabelt?

- Hvad er din sikkerhed for, at den gamle ejer ikke starter forfra og konkurrerer med dig?

- Kan man komme af med eventuelle medarbejdere på en fornuftig måde?

- Kan man overtage de eksisterende leverandører?

- Kan man have de samme betingelser hos leverandørerne, som den forrige ejer havde? (Ring til dem og spørg.)

- Kan man fortsætte et eventuelt højt serviceniveau og samtidig tjene penge?

- Er der uafklarede aftaler eller problemer med eksisterende kunder?

Meget skal være på plads

Der er en del, der skal være på plads, men der er også store fordele.

Så i stedet for at slide med at starte alt op fra bunden, så er der god mening med at købe en e-butik, der allerede eksisterer.

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere