Der er mange, der starter en butik og så går død i det.
De har en romantisk forestilling om, at de kan passe et fuldtidsarbejde og så hygge sig om aftenen med at pakke lidt pakker og svare lidt mails.
Det lyder nemt og dejligt.
Men når hele huset lige pludselig er fyldt med papkasser, fyldstof, varer med mere, og der er 70 supportmails, der ikke er besvaret, og man skal køre på posthuset fem gange om ugen og stå i kø og... så begynder det at blive mindre skægt.
Måske er fast arbejde bedre
Hvis man så samtidig har slået sig op på at være billig, og man efter hver måned kun har nogle få tusinde kroner til overs, skal man enten tage chancen og kvitte sit job og så give den fuld skrue, eller sælge shoppen og koncentrere sig om sit lønmodtagerjob. Og det er der mange, der gør.
Men hvorfor skal man så købe en eksisterende butik?
- Der er allerede en kundedatabase, man kan sælge til.
- Der er højst sandsynligt et nyhedsbrev, man kan markedsføre sig med.
- Der er måske noget teknologi, man kan bruge.
- Der kan være nogle spændende leverandørkontrakter, man kan overtage.
- Der er et domænenavn, der har levet på nettet et stykke tid, og det er værdifuldt i forhold til søgemaskinerne.
- Der er gode PR-muligheder i at overtage en eksisterende forretning.
- Der kan være spændende medarbejdere, man kan overtage.
- Der er eventuelt diverse softwarelicenser, man kan overtage.
Hvor er de?
Men hvor finder man så e-butikker, der er til salg?
Først og fremmest kan man gå på match-online.com eller på amino.dk for at se, om der er nogle til salg.
Det er der næsten altid, og der kommer indtil flere butikker til salg hver dag.
Ellers kan man jo maile til de butikker, man godt kan lide, og høre, om de er til salg.
Før man køber en e-butik skal man blandt andet kigge på:
- Handler butikken med kopivarer?
- Krænker butikkens navn andres varemærker?
- Har butikken en sag med forbrugerombudsmanden?
- Har butikken et dårligt ry?
- Er det varelager, man eventuelt får med i handlen, noget værd?
- Er handelsløsningen en standardshop eller er det speciallavet? Og hvis det er, hvor store chancer er der så for at vedligeholde den?
- Hvor meget af omsætningen kommer på grund af personen bag og dennes netværk?
- Hvor meget af omsætningen kommer fra marketing, som måske ikke er rentabelt?
- Hvad er din sikkerhed for, at den gamle ejer ikke starter forfra og konkurrerer med dig?
- Kan man komme af med eventuelle medarbejdere på en fornuftig måde?
- Kan man overtage de eksisterende leverandører?
- Kan man have de samme betingelser hos leverandørerne, som den forrige ejer havde? (Ring til dem og spørg.)
- Kan man fortsætte et eventuelt højt serviceniveau og samtidig tjene penge?
- Er der uafklarede aftaler eller problemer med eksisterende kunder?
Meget skal være på plads
Der er en del, der skal være på plads, men der er også store fordele.
Så i stedet for at slide med at starte alt op fra bunden, så er der god mening med at købe en e-butik, der allerede eksisterer.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.