Store problemer med skolernes relativt lille, men meget vigtige, eksamenssystem har igen sat negativ fokus på offentlige it-projekter. Den negative omtale smitter af på branchen.
Både branchefolk og eksperter undrer sig over, at floppene fortsætter trods læssevis af erfaringer, anbefalinger og rapporter. Samt ikke mindst risikoen for at blive udstillet som den sidste i en endeløs række af dyre og dårlige it-projekter.
Væk med amatørerne
I IT-Branchen, sektorens største forening, sidder direktør Jakob Lyngsø tilbage med en del irritation.
”Når vi laver den her slags systemer, så skal vi ikke være amatøragtige. Vi må være meget professionelle,” lyder hans kritik.
Tom Togsverd, branchedirektør i ITEK i Dansk Industri, er enig.
”Det er en skide ærgerlig sag. Jeg har selv været med til at plædere for mere it i folkeskolen, og nu har man givet dem, der er imod, et nyt argument,” siger Tom Togsverd.
Reeksamen skulle have været digital
Jakob Lyngsøe fra IT-Branchen mener, at problemer med denne type vigtige systemer, kan sætte udviklingen i stå.
”Der sidder masser af mennesker, der har en meget konservativ indstilling til it. Hvis de får lov til at bestemme på grund af den slags sager, så kommer vi ikke videre,” siger Jakob Lyngsøe.
"Det irriterer mig, at man holdt den næste eksamen manuelt. Man skulle gøre alt for at få systemet klart, og vise, at det her var en god tanke," siger Jakob Lyngsøe.
Hermed henviser han til den ekstra afgangsprøve i biologi og geografi den 22. maj, hvor 39.000 var til en skriftlig prøve.
Læs mere om it-problemerne i folkeskolen og det offentlige i fredagens trykte udgave af Computerworld.