Nationalbanken er på trapperne med et EU-udbud, der omfatter serviceopgaver for et væsentligt millionbeløb om året.
Udbuddet kommer som en konsekvens af, at Nationalbanken som organisation ikke har en størrelse, der internt kan skabe kritisk masse på it området.
Den konklusion har bankens ledelse draget efter lang tids overvejelse og diskussioner.
Svært at fastholde specialister
”Vi har ikke kritisk masse til at opretholde specialist-viden internt. Og ansætter vi en specialist udefra, er vedkommende ikke længere specialist efter et halvt år, fordi udviklingen går så stærkt,” siger nationalbankdirektør Torben Nielsen om årsagen til udbuddet.
Konkret omfatter udbuddet drift og servicering af Nationalbankens serverpark, der kører på en ren Microsoft-platform.
Med et hav af forskellige applikationer, der skal serviceres, bliver kompetencerne hos it-afdelingens nuværende 30 ansatte smurt for tyndt ud, og det går ud over kvaliteten i ydelserne over for bankens 550 interne brugere og de eksterne brugere.
20 ansatte får ny arbejdsgiver
”Vi får en situation, hvor hverken brugerne eller institutionen er helt tilfreds. Og vi kan se, at kravene for flere og flere specialister vil stige,” siger Torben Nielsen.
Han understreger, at banken har taget en generel beslutning om, at man ikke udvider medarbejderstaben - heller ikke på it området.
Derfor er det heller ikke en mulighed at øge bemandingen.
Tværtimod overgår 20 af Nationalbankens it-medarbejdere efter nærmere aftale til den virksomhed, der vinder udbuddet.
Tilbage bliver en it-arbejdsstyrke på op mod 10 personer, der først og fremmest skal varetage den overordnede styring af bankens it, indkøbsfunktionen og sikre, at leverandørens ydelse lever op til kontrakten.
Det nye udbud betyder reelt, at kernen i det danske finansielle system – Nationalbanken - bliver drevet af leverandører udefra.
I forvejen kører alle Nationalbankens bogføringstransaktioner med de danske finansielle institutioner – banker, sparekasser, realkreditinstitutter – på en mainframe hos Bankernes EDB Central (BEC).
Sikkerhed i højsædet
Den vigtigere rolle som anker for det finansielle system betyder, at der er særlige krav til bankens it leverandører, hvor især sikkerhed er i højsædet.
Og samtlige interne systemer er vurderet ud fra hvor kritiske de er i forhold til oppetider, svartider med mere. Det hele er så skrevet ind i serviceaftaler mellem bankens forskellige afdelinger og it afdelingen.
”De serviceaftaler skal også gælde fremover, og dem skal en kommende leverandør udefra honorere,” siger Torben Nielsen.
Læs et større interview med nationalbankdirektør Torben Nielsen i Computerworlds trykte udgave på fredag.