Det er ikke en kunst at vinde. Det er en videnskab, som skal regnes ud ved at anvende avancerede analysemodeller på alle virksomhedens data.
Formålet er at skabe et videngrundlag, der klæder ledelsen på til at skabe nye produkter eller processer på baggrund af fakta i stedet for antagelser.
Budskabet fra Jeanne G. Harris er klart og tydeligt. Hun er partner og chef for research i den globale it-virksomhed Accenture.
Sammen med professor i it og ledelse ved Babson College, Thomas H. Davenport, har hun skrevet bogen "Competing on Analytics. The New Science of Winning".
Det er en bog, som hun mener kan bygge bro mellem it-chefer og chefer med forretningsansvar i arbejdet med at udnytte virksomhedernes data optimalt.
Ledelsen skal forstå
Med mere end 30 års erfaring fra Accenture - blandt andet som business intelligence konsulent og nu som forsker på området – er Jeanne G. Harris på ingen måde ude på at smide business intelligence arvegodset ud.
Målet er derimod at skabe en vision som kan få hele ledelsen til at forstå de potentielle kræfter som findes i avanceret analyse og som kan frigives ved målrettet at anvende mellemregningen fra business intelligence teknologien.
Business Intelligence kan i disse år fylde konferencesale over det meste af verden med chefer fra både it- og forretning.
I denne uge har det danske konsulenthus Platon holdt sin store årlige business intelligence konference i København, mens SAS Institute og Business Objects - to af de selvstændige leverandører af business intelligence software – har afviklet brugerkonferencer i henholdsvis Stockholm og Berlin.
I Stockholm var Jeanne G. Harris med til at kigge noget længere ud i fremtiden end de fleste it-chefer og administrerende direktører er vant til:
"Vi er i en meget tidlig fase af den udvikling, der skal modne virksomhedernes arbejde avanceret analyse. Blot 10 procent af de virksomheder vi har talt med i forbindelse med bogen er i gang med noget der kan betegnes som en analyse strategi. Og det fuldt udvikle analyse-vækstværktøj er ikke for alle virksomheder – men det er helt sikkert at alle virksomheder vil komme til at anvende analyseværktøjerne i et eller andet omfang i fremtiden," siger Jeanne G. Harris.
Data, teknologi og mennesker
Når hun er så overbevist om, at udviklingen mod mere strategisk anvendelse af de avancerede analyseværktøjer begynder at rulle nu, så skyldes det tre forhold: data, teknologi og mennesker.
"Virksomhedernes ERP-løsninger har nået et højt modenhedsniveau, eksterne data bliver stadig mere standardiseret og for eksempel sensorer samt RFID-tags er med til at levere store mængder data fra virksomhedernes fysiske verden," forklarer Jeanne G.
Harris.
"Samtidig har vi fået massive datakræfter til rådighed i vores hardware, ligesom it-infrastrukturen generelt og business intelligence samt analyse værktøjerne i særdeleshed er modnet. Og endelig er it-cheferne blevet så forretningsorienterede og forretningscheferne så teknologiorienterede, at der kan bygges bro gennem en fælles vision," siger hun.
Det er en udvikling, der kan få yderligere fart fart på gennem den konsolidering blandt leverandørerne på business intelligence området, som for alvor blev skudt i gang, da Oracle i marts købte den tredje største BI-leverandør Hyperion.
Executive Vice President Jim Davis fra SAS mener, at konsolideringen i sidste ende vil gøre det klare at skelne mellem styrkerne hos de enkelte leverandører.
Et umuligt begreb
"Business Intelligence er jo blevet et fuldstændig umuligt begreb at tale om, fordi det dækker så mange funktioner fra simpel rapportering til avanceret analyse. Jeg vil ikke blive overrasket, hvis Microsoft kommer ud som vinderen, når det gælder de enkle rapporteringer i hverdagen, Men det vil også gøre det klart, hvad de forskellige leverandører som SAS står for, fordi der kommer fokus på den overordnede håndtering af virksomhedens data, siger Jim Davis.
De fleste analytikere regner nu ikke med, at billedet kommer til at stå så klart på business intelligence-markedet i en nær fremtid.
Efter Oracles køb af Hyperion venter alle, at især markedets to store selvstændige BI-leverandører Business Objects og Cognos vil være mulige opkøbs kandidater for SAP, Microsoft eller Oracle.
Men også det privatejede SAS kan indgå som en ubekendt i konsolideringsligningen.
Chefer hånd i hånd
Som ansvarlig for den globale marketing i SAS, har Jim Davis også ansvaret for denne uges brugerkonference i Stockholm.
Og han peger på, at han havde regnet med mellem 600 og 800 it-, økonomi- og administrerende direktører. I stedet kom der 900.
Lægger man analytikere, journalister samt softwarehusets egne ansatte og partnere til har i alt 1400 deltager hørt blandt andre mediekongen Steve Forbes og ledelsesguruen Gary Hamel fra London Business School tale om innovation og ledelse.
Men også en række danske virksomheder som Pen-Sam og TDC har fortalt om deres erfaring med at udnytte virksomhedens data.
"For os er det en vigtig del af salgsprocessen at samle topcheferne og fortælle om løsningernes muligheder. Og lige nu ser vi i stigende grad, at it-chefer og chefer fra forretningen drager sammen af sted for at undersøge mulighederne, siger han.