Søgemaskine-giganten Google har en drøm om, at den en dag kan rådgive dig i, hvilke job du med fordel kan tage, samt hvor og hvordan, du skal holde dine ferier.
Det skriver Financial Times.
Googles administrerende direktør, Eric E. Schmidt, siger til avisen, at indsamling af flere personlige informationer er hovednøglen til at organisere informationer for folk, og selskabets erklærede mål: At organisere alle informationer i verden.
"Målet er, at alle Google-brugere skal være i stand til at spørge: 'Hvad skal jeg lave i morgen?' og 'Hvilket job skal jeg tage?'," forklarer Eric E. Schmidt til Financial Times.
Ved ikke nok endnu
Det var blot et af de fremtidsscenarier, som Google-bossen peger på i forbindelse med selskabets vedvarende optimering af søgealgoritmerne. Men han fortalte flere journalister i London, at der stadig er lidt vej endnu.
"Vi kan ikke besvare de mest basale spørgsmål om dig, fordi vi ikke ved nok om dig endnu. Det er det vigtigste aspekt af Googles fremtidige mål," lyder det fra Eric E. Schmidt.
Lanceringen af iGoogle vil i den forbindelse spille en afgørende rolle for de personlige informationer.
Personlige oplysninger
Samtidigt er indsamlingen af personlige oplysninger også en væsentlig del af online reklamemarkedet.
Og derfor kan personlige oplysninger vise sig at blive den hellige gral inden for søgemaskine-industrien.
Yahoo, som er Microsofts potentielle partner på søge- og reklamemarkedet på nettet, har i år lanceret en ny søgeteknik, der gemmer brugernes søgninger.
På den måde vil Yahoo bygge en personlig søgeprofil for den enkelte bruger.
Project Panama er navnet på Yahoo's personaliserede søgefunktionen, hvilket dog allerede i nogen udstrækning har været kendt på Google i to år.
Detaljerede billeder
Selvsamme Google er på baggrund af dets registreringer af søgedata blevet mødt med skepsis angående indtrængen i privatlivets fred, når selskabet gemmer alle ens søgninger.
Denne bekymring er absolut ikke blevet mindre ved købet af DoubleClick, der på baggrund af søgninger dropper en cookie.
Det betyder, at Google via registreringen af søgedata og diverse cookies kan bygge detaljerede billeder af den enkelte bruger.
Eric E. Schmidt proklamerer dog, at denne frygt vil Google eliminere med ny teknologi, som firmaet arbejder på i 2007.