Computerworld News Service: Forlydender om at Google og Salesforce.com overvejer et partnerskab, kommer ikke som den helt store overraskelse, når man tænker på virksomhedernes hidtidige samarbejde og deres fælles tro på hostede forretningsapplikationer.
Der er dog nogen, der mener, at overvejelserne er motiverede af bekymringer om, at virksomhederne måske bliver rivaler i en ikke så fjern fremtid, hvis de ikke synkroniserer deres strategier nu.
"Det ville være fjollet af virksomhederne ikke at tale om fremtiden,” siger Oliver Young, der er analytiker hos Forrester Research.
”Partnerskabets form er endnu uklart, men det vil sandsynligvis involvere integrationen af Googles applikationsserie af hostede samarbejds- og kommunikationsapplikationer med Salesforces hostede software til administration af kundeforhold (CRM), skriver The Wall Street Journal.
Har en fælles fjende
Den primære motivation bag overvejelserne er dog højst sandsynligt, at de to virksomheder begge vil klare sig bedre i konkurrencen mod den fælles fjende, Microsoft.
Lige nu virker det oplagt at kombinere Google Apps og Salesforce CRM applikationer: Google Apps mangler en CRM komponent og Salesforce mangler kontorapplikationer.
Af samme grund er det let at forestille sig, at de to virksomheder snart kommer til at bevæge sig ind på hinandens områder og derved ender med at bekæmpe hinanden i stedet for Microsoft.
Selvom Salesforce.com generelt bliver betragtet som en af de tunge drenge indenfor hostede CRM applikationer, er deres konkurrenter ikke blege for at udnytte alle de muligheder med Google de overhovedet kan.
For eksempel udgav Etelos Systems i sidste måned en Etelos CRM til Google applikationer.
Der har før i tiden været rygter om, at Google vil købe Salesforce – et træk, der ville falde fint i snor med virksomhedens i øvrigt aggressive indtog på applikationsområdet.
Oliver Young mener, at det er fornuftigere af Google at købe Salesforce end kun at have virksomheden som partner, fordi et partnerskab kan falde fra hinanden i fremtiden, i takt med at markedet udvikler sig i forskellige retninger.
Oversat af Ditte Thøgersen