Computerworld News Service: Presset på Microsoft vokser, i takt med at konkurrencen bliver hårdere fra en række virksomheder heriblandt teknologiske konkurrenter som Google og traditionelle reklamefirmaer som WPP, der alle gerne vil sælge reklamer til de nye mediekanaler, siger analytikere
Reklamesalg er et af de mange forretningsområder, internettet har påvirket i løbet af de seneste ti år. De traditionelle kanaler som tryk og aviser mister hastigt andele, til de mange måder virksomheder kan reklamere online på.
Google har vist verden, hvordan man sælger reklamer på nettet gennem søgemaskiner, men underholdningssegmentet som interaktive spil og digitalt tv er de nye slagmarker, og det er de kanaler Microsoft har set sig varm på – virksomheden har allerede investeret i Xbox 360 og en IPTV platform.
"Det drejer sig ikke så meget om søgninger, som om det der kommer efter søgninger, og der vil Microsoft være sikker på, at de har en god position,” siger analytiker Shar VanBoskirk fra Forrester Research.
Bliver svært at indhente Google
"Det virker næsten uoverkommeligt, at Yahoo eller Microsoft, Ask.com eller AOL skal indhente Google blandt forbrugerne," siger Greg Sterling, senioranalytiker hos Sterling Market Intelligence. "Jeg tror, at Microsoft mener, de har en fordel indenfor eksempelvis IPTV, mobilt udstyr og spil.”
AQuantives har en serie produkter, der giver bureauer og forlæggere mulighed for at administrere, udvikle og betjene deres reklameplads direkte på nettet. Det giver Microsoft mulighed for at sælge reklamer til andre, noget virksomheden ikke kan på nuværende tidspunkt med dens adCenter platform.
Både Greg Sterling og Shar VanBoskirk mener ikke, at Microsoft har betalt for meget for aQuantive, når man tænker på hvor meget virksomheden får igen på længere sigt.
"Alle de traditionelle reklamer skifter til digitalt. Fra den synsvinkel er 33 milliarder i virkeligheden ikke så mange penge,” siger Shar VanBoskirk.
Der skal bruges flere penge
På den anden side er handlen heller ikke en endelig løsning for Microsoft, og Greg Sterling forventer, at virksomheden kommer til at hoste op med flere penge, før virksomheden med ro i sjælen kan betragte sin plads på reklamemarkedet.
Selv hvis handlen bliver den succes Microsoft uden tvivl håber på, er virksomheden stadig i hård konkurrence med Google og det betydelige forspring Google har indenfor online reklamesalg.
Det kan godt være at Google tilsyneladende kun kan et trick, men det ser ikke ud til at virksomheden på nogen måde er ved at blive træt af det trick.
Folk foretrækker stadig Google frem for noget andet.
Oversat af Ditte Thøgersen