Computerworld News Service: Besparelser på medarbejder-omkostninger er næsten altid den årsag, man forventer, ligger bag en virksomheds beslutning om at flytte nogle at dens it-afdelinger til Asien eller Østeuropa.
Men ydeevnen kan også forbedres ved at flytte afdelinger – hvis bare det er planlagt fra starten.
Den var den konklusion, som A.T. Kearney nåede til igennem en rundspørge blandt direktører og it-chefer fra 42 virksomheder med erfaring med udlicitering.
I en 19-sider lang rapport viser konsultationsfirmaet, at de virksomheder der oplever de største forbedringer både operationelt og økonomisk, er dem, der fokuserede på ydeevne tidligt i udliciteringsforløbet.
A.T. Kearneys undersøgelse blev foretaget i sidste kvartal af 2006, og stillede 50 spørgsmål om erfaringer med udlicitering.
Spørgsmålene dækkede områder som operationel ydeevne og fleksibilitet, omsætning og udvikling.
Ud af de 42 chefer svarede 35, at de havde reduceret deres omkostninger med 49 procent i gennemsnit og samtidig oplevet nogle forbedringer i alle seks kategorier.
60 procent af de adspurgte svarede dog, at forbedringerne inden for ydeevne var mindre, end de havde forventet, og 34 procent svarede, at det ikke havde mødt virksomhedens mål for besparelse.
A.T. Kearney siger, at det giver et større afkast at udlicitere mellem-komplekst arbejde som it og forretningsprocesser end at udlicitere lav-komplekst arbejde som call-centre.
"Nogle virksomheder er gode til at udnytte den mulighed, det er at flytte en del af virksomheden til et andet land,” siger Adam Braunstein, der er analytiker hos Robert Frances Group.
"Det kan helt sikkert godt lade sig gøre, men antallet af virksomheder, der kan gøre det rigtigt, er stadig ret lille.”
Oversat af Ditte Thøgersen