At få en ny kunde i sin e-butik koster både tid og mange penge.
Der skal annonceres på søgemaskiner, skrives
gode nyhedsbreve, udsendes effektive pressemeddelelser og meget andet, og alt koster tid og penge.
Derfor er det så vigtigt, at de kunder, man får i butikken, køber så meget som muligt, og her ligger der nogle billige muligheder for at forøge sin omsætning væsentligt og det uden, at det koster penge i det lange løb.
Som bekendt forsvinder langt de fleste besøgende igen uden at købe noget, og det kan der være mange grunde til.
Det kan være, at du ikke sælger den vare, kunden vil købe, at varerne er for dyre, at butikken ikke var tillidsvækkende etc.
Men de få procent, der vælger at købe, har fundet en vare, de vil have, og de har fundet din butik god nok til, at de vil lægge deres penge her.
Der skal sættes penge ind
Barrieren for at sælge dem mere, end de først havde tænkt sig, er ofte meget lille,og derfor er der mange penge i at sætte ind her.
En af de indlysende måder at gøre det på er at præsentere kunderne for en vare, der komplementerer det, de er i gang med at købe.
Er kunden for eksempel i gang med at købe et kamera, så præsenter hende med det samme for de linser, de batterier, tilbehørstasker og lignende, der vil være en fordel at have til netop det kamera.
Når folk er ved at købe et kamera til eksempelvis 4.000 kroner, er det ikke svært at sælge dem tilbehør for yderligere 500 – 600 kroner.
Det gode er, at selve kameraet er yderst prisfølsomt, da det er en vare, som mange butikker sælger.
Så kunden har sikkert valgt din butik, blandt andet fordi du var konkurrencedygtig på prisen.
Men tilbehøret tænker folk sjældent over, og ofte kan man tjene mere på det, end på selve kameraet, så hav stor fokus på at “opsælge” til folk.
Større arbejde
Det kan man gøre på næsten alle varer. Det er selvfølgelig ikke, fordi det er enormt let, det er faktisk et større stykke arbejde, da hver ting skal knyttes til relevante varer.
Der er jo ikke meget sjov ved at foreslå folk at købe en havegrill, hvis de er ved at købe kamera.
Effekten af at præsentere folk for tilbehør til de varer, de vil købe, er meget stor.
Ofte kan man hæve omsætningen med 10-30 procent eller mere.
I Spamighter oplever vi, at når folk køber Spamfighter Pro og på vej til udgangen får tilbudt, at de også kan købe Virusfighter, så tager 10 procent mod dette tilbud.
Det vil sige, at 10 procent af vores kunder ender med i købe for små 400 kroner i stedet for at købe for de 200 kroner, de havde tænkt sig fra starten.
Det er en omsætning på 20 kroner mere per kunde, hvis man regner bagud.
Så i stedet for en gennemsnitsordre på 200 kroner, så er det altså en gennemsnitsordre på 220 kroner, der går igennem, og det er noget ,der kan mærkes på bundlinjen.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.