Artikel top billede

Omsæt flere varer gratis

Klumme: Der findes billige muligheder for at forøge omsætningen væsentligt, uden at det koster penge i det lange løb.

At få en ny kunde i sin e-butik koster både tid og mange penge.

Der skal annonceres på søgemaskiner, skrives
gode nyhedsbreve, udsendes effektive pressemeddelelser og meget andet, og alt koster tid og penge.

Derfor er det så vigtigt, at de kunder, man får i butikken, køber så meget som muligt, og her ligger der nogle billige muligheder for at forøge sin omsætning væsentligt og det uden, at det koster penge i det lange løb.

Som bekendt forsvinder langt de fleste besøgende igen uden at købe noget, og det kan der være mange grunde til.

Det kan være, at du ikke sælger den vare, kunden vil købe, at varerne er for dyre, at butikken ikke var tillidsvækkende etc.

Men de få procent, der vælger at købe, har fundet en vare, de vil have, og de har fundet din butik god nok til, at de vil lægge deres penge her.

Der skal sættes penge ind

Barrieren for at sælge dem mere, end de først havde tænkt sig, er ofte meget lille,og derfor er der mange penge i at sætte ind her.

En af de indlysende måder at gøre det på er at præsentere kunderne for en vare, der komplementerer det, de er i gang med at købe.

Er kunden for eksempel i gang med at købe et kamera, så præsenter hende med det samme for de linser, de batterier, tilbehørstasker og lignende, der vil være en fordel at have til netop det kamera.

Når folk er ved at købe et kamera til eksempelvis 4.000 kroner, er det ikke svært at sælge dem tilbehør for yderligere 500 – 600 kroner.

Det gode er, at selve kameraet er yderst prisfølsomt, da det er en vare, som mange butikker sælger.

Så kunden har sikkert valgt din butik, blandt andet fordi du var konkurrencedygtig på prisen.

Men tilbehøret tænker folk sjældent over, og ofte kan man tjene mere på det, end på selve kameraet, så hav stor fokus på at “opsælge” til folk.

Større arbejde

Det kan man gøre på næsten alle varer. Det er selvfølgelig ikke, fordi det er enormt let, det er faktisk et større stykke arbejde, da hver ting skal knyttes til relevante varer.

Der er jo ikke meget sjov ved at foreslå folk at købe en havegrill, hvis de er ved at købe kamera.

Effekten af at præsentere folk for tilbehør til de varer, de vil købe, er meget stor.

Ofte kan man hæve omsætningen med 10-30 procent eller mere.

I Spamighter oplever vi, at når folk køber Spamfighter Pro og på vej til udgangen får tilbudt, at de også kan købe Virusfighter, så tager 10 procent mod dette tilbud.

Det vil sige, at 10 procent af vores kunder ender med i købe for små 400 kroner i stedet for at købe for de 200 kroner, de havde tænkt sig fra starten.

Det er en omsætning på 20 kroner mere per kunde, hvis man regner bagud.

Så i stedet for en gennemsnitsordre på 200 kroner, så er det altså en gennemsnitsordre på 220 kroner, der går igennem, og det er noget ,der kan mærkes på bundlinjen.

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere