Computerworld News Service: En ny undersøgelse af 75 nordamerikanske CIO'er og andre it-ledere viser at 83 procent er enige i, at virksomhedens it-strategi bliver udviklet i et samarbejde mellem forretnings- og it-enhederne.
Undersøgelsen af udarbejdet af McKinsey & Company, og den viser desuden, at i 79 procent af de undersøgte tilfælde var planlægningen af it formet af en tæt integration mellem it- og forretningsstrategi.
Resultaterne viser, at virksomhederne arbejder mod avancerede sammensmeltninger af forretningen med it. Det kan bidrage med signifikant værdi vurderer McKinsey.
Avancerede former
"It organisationer, der er håndterer kunsten i forretningssamarbejder kan på en naturlig måde føre over i mere avancerede former for strategisk planlægning. Det kan komme op på et niveau, hvor de virkelig kan vise hvordan, hvor og hvornår it kan bruges som et våben i konkurrencen," står der i rapporten.
En anden indikator på udviklingen i it's rolle i virksomhederne er, at mange it-direktører refererer direkte til direktøren.
Ifølge undersøgelsen refererer 44 procent direkte til direktøren, mens andre 42 procent refererer til økonomidirektøren eller den daglige leder.
It-direktørerne skal tænke mere strategisk
Der skal dog endnu gøres et stykke arbejde for at gøre it til en konkurrencefordel for virksomheden, mener McKinseys analytikere.
For eksempel svarer mindre end to tredjedel af respondenterne, at den teknologiske udvikling former virksomhedens strategi.
Kun 43 procent svarer, at de er gode til at identificere de områder, hvor it kan gøre mest for forretningen.
Disse tal viser, at it-direktører kan have svært ved at matche den teknologiske udvikling med forretningens mål, skriver analytikerne i rapporten.
På samme tid svarer lidt mere end en tredjedel, at de er bedre til at introducere ny teknologi i forhold til deres konkurrenter, mens kun 46 procent siger, at de kigger på it-udviklingen hos konkurrenterne, når de selv skal lægge strategier.
"It-direktører skal være mere sporet ind på den måde teknologi bliver anvendt i branchen og på tilsvarende markeder, hvis deres virksomheder skal bruge innovation til at skabe en konkurrencefordel," står der i rapporten.
Oversat af Christian Carlsen