Telenors opkøb af Tele2 vil ikke få umiddelbar betydning for Tele2's produkter og kunder. I hvert fald ikke inden for de første to år, lyder meldingen fra den nye store spiller på telemarkedet.
"Med opkøbet skal vi ikke til at tilbyde det samme produkt til den samme homogene målgruppe, men derimod forskellige produkter til forskellige målgrupper," fastslog administrerende direktør for Sonofon og Cybercity i Danmark, Henrik Clausen, i dag på et pressemøde.
Han sad selv ved forhandlingsbordet, da Cybercity blev solgt til den skandinaviske telegigant Telenor for to år siden. Udover Sonofon og Cybercity ejer Telenor blandt andet også CBB Mobil.
Markedsføringen af Tele2 vil også fortsætte nogenlunde uforandret efter, at Telenor overtager Tele2.
"Vi overvejer dog gradvist at blande Tele2 ind i vores andre varemærker, men hverken kunder eller medarbejdere vil opleve et dramatisk skift i brands," siger han.
Overtagelsen kan dog betyde, at Tele2-kunder skal have skiftet udstyr til deres bredbånd, men det vil ifølge direktøren heller ikke kunne mærkes som en større forstyrrelse.
"Vi har ingen konkrete planer om udstyret på nuværende tidspunkt. Men det er da klart, at det kan komme på tale, at Tele2-kunder skal have skiftet netudstyret ud," udtaler Henrik Clausen.
Kæmpebesparelser skal bruges til investeringer
På et større plan vil sammenfaldet af Tele2's og Cybercity's udstyr på terminalerne ifølge Henrik Clausen kunne spare "et betydeligt tre-cifret millionbeløb".
"Vi vil få konsolideret netværket, så Tele2-kunderne vil opleve en bedre og hurtigere service. Og både forbedring af kundeservice og besparelsen er naturligvis noget, som vi har haft med i overvejelserne for overtagelsen," siger han.
Henrik Clausen afviser, at det ene selskabs udstyr vil stå og samle støv.
"Vi kan konfigurere det således, at vi vil få mest ud af det fælles udstyr. Og det betragtelige millionbeløb vi sparer, vil vi benytte til at fortsætte vores tunge investeringer på både 3G mobil- og bredbåndsmarkedet," siger han.
Efter opkøbet vil det nye Telenor sidde på 27,9 procent af mobilmarkedet samt på 14,5 procent af bredbåndsmarkedet.
I begge tilfælde ligger Telenor på en samlet andenplads efter TDC, der ligger førende med henholdsvis 40,8 procent mobilmarkedet og 56,6 procent på bredbåndsmarkedet.
"Men man skal forholde sig til, at vi har satset hårdt på rigtigt bredbånd i form af ADSL og ADSL2, som er fremtiden, og har ikke mange kunder på de små hastigheder," afslutter Henrik Clausen.