"Det er simpelthen noget makværk. Dilettantisk, amatøragtigt, uprofessionelt, latterligt og en hån mod ansvarlige folk."
Ordene er hårde på et internt konferencesystem, som især it-vejledere i folkeskolen benytter sig af.
Computerworld har fået et indblik i konferencen, hvor især en it-vejleder har luftet tanker om simpelthen at boykotte arbejdet med it-baserede test.
Bliver brugt som gidsler
For tiden går tusinder af grundskoleelever til it-baserede test og afgangsprøver.
Men forløbet op til prøverne har været præget af tidspres og it-rod, og derfor mener it-vejlederne og blandt andre Finn Andsbjerg Larsen, forstander på Blidstrup Ungdomsskole, at Undervisningsministeriet burde sænke ambitionsniveauet.
"Vi bliver brugt som gidsler," siger Finn Andsbjerg Larsen.
Foråret har nemlig været præget af et massivt arbejde for at blive nogenlunde klar til de nye it-baserede test, der er blevet vedtaget de seneste år.
"De ideer, som vor kære undervisningsminister får i weekenden, skal helst være effektueret inden mandag aften," siger Per Kristensen, formand for Danmarks IT-Vejlederforening, om tidspresset.
Ikke klar til at modtage data
For eksempel fik det statslige it-center Uni-C først midt i april besked om, at fri- og efterskoler kunne være med i de it-baserede afgangsprøver i biologi og geografi.
Prøverne begynder på onsdag, og derfor havde it-centret kun ganske få uger til at oprette elever i login-systemet Uni-Login, der er en forudsætning for at deltage i prøverne.
Skolerne forsøgte at eksportere elevdata til Uni-C for ikke at oprette alle elever manuelt, men it-centret erkender, at eksport af data fra et af de to mest brugte systemer var besværligt for brugerne.
"Jeg måtte bruge tre eller fire dage, hvor jeg kun fokuserede på det her: Kommunikere med Uni-C, kommunikere med Undervisningsministeriet, kommunikere med it-firmaet, der stod for vores bogføringssystem," siger Finn Andsbjerg Larsen.
Alle ved, der har været problemer
Blidstrup Ungdomsskole har ikke været alene med problemet.
Henning Christiansen, formand for skolelederne på efter- og ungdomsskoler, kender til lignende eksempler.
"Problemerne opstår, fordi det skal gå stærkt," siger Benny Hansen, konsulent i De Frie Skolers EDB-brugs, hvilket Uni-C er helt enig i.
"Der har været frustrationer, og der har været problemer for brugerne af et de store systemer. Det ved og erkender alle, der har haft med dataudvekslingen at gøre," siger Kurt Bøge, afdelingschef.
Han mener dog, at Uni-C har gjort arbejdet godt i forhold til tidsfristen, og at Uni-C modtog data uden problemer fra hovedparten af efterskolerne.
45 minutter blev til to timer
Ifølge it-vejlederne har tidspresset også været tydelig, når det gælder de obligatoriske test, der vil blive gennemført igennem elevernes skoletid.
Meningen var, at elever skulle gennemføre den it-baserede test på cirka 45 minutter.
Testen er adaptiv, hvilket vil sige, at den tilpasser spørgsmålenes sværhedsgrad efter de foregående svar.
Derfor tager testen ikke lige lang tid ved alle elever, men it-vejlederne raser over, at nogle elever har behøvet cirka to timer, før systemet har vist et resultat.
Nogle elever er slet ikke nået igennem testen.
"Er det meningen, at alle disse elever skal igennem resten af testen? For hvis det er tilfældet, betyder det i hvert fald rigtig meget ekstra arbejde for min it-vejleder og mig," skriver en skolebibliotekar i det interne konferencesystem.
Mærkeligt, hvis der ikke var problemer
Tine Bak, kontorchef i Skolestyrelsen under Undervisningsministeriet, erkender, at testene har taget længere tid end forventet nogle steder, men kan ikke genkende, at det skulle tage to timer.
"Det er kompliceret at få skolernes netværk, kommunernes netværk og testsystemet til at tale sammen. Det kan være lokale belastninger, der gør, at eleverne bliver smidt af. Hidtil har vi ikke hørt om test, der varer to timer," siger hun.
Skolestyrelsen vil samle op på erfaringerne og gå videre med dem til leverandøren Cowi.
Hun understreger dog, at det næppe har noget med systemets svartider at gøre. De ligger på under tre sekunder per spørgsmål.
Hun mener heller ikke, at testene burde have været udsat et år, hvilket ellers flere af it-vejlederne foreslår.
"Det er første gang i verden, at man gennemfører et så omfattede testsystem, så det ville være lidt mærkeligt, hvis man forventede, det ville gå fuldstændig gnidningsfrit," siger Tine Bak fra Skolestyrelsen.