Yahoo-opkøb: Kold krig er bedre end monopol

ComputerViews: Det er en sejr for konkurrencen på søgemaskinemarkedet, at Microsoft nu ser ud til at overtage Yahoos søgemaskine. En kold krig kan blive katalysator for billigere priser på internetannoncer og for fortsat teknologisk udvikling.

ComputerViews: Microsoft og Yahoo kan måske i fællesskab få kræfterne til at begynde en nødvendig kold krig mod Google.

Tilsammen har Microsoft og Yahoo 38 procent af alle søgninger mod Googles 48 procent ifølge comScore, der leverer analyser om internettet.

Men ifølge analysebureauet Nielsen/Netratings leverer Google fire gange så mange sponserede links og reklamer.

Hver for sig er de to søgemaskiner simpelthen for små til, at de overhovedet bliver overvejet som alternativ til Google, når reklamepengene skal blive til annoncer på millioner af computerskærme i den store verden.

Google på vej mod monopolet

Det er vigtig at få fat i de kunder, der direkte søger efter ens produkter. Og når kunderne er på Google, er annoncerne på Google.

Desuden distribuerer søgegiganten enorme mængder af reklamer på blogs og hjemmesider – en mængde, der kun bliver større med Googles køb af bannerføreren af bannerreklamer, DoubleClick.

Et Google med direkte monopol på annoncerne vil ikke være til gavn for konkurrencen.

Google er ikke ond, men monopoler betyder næsten altid højere priser og sløvere teknologiudvikling.

Kombinerer søgeteknologi med internettjenester

Nu forlyder det, at Microsoft måske overtager Yahoos søgemaskine, eller at søgemaskinerne på anden måde bliver lagt sammen.

Det betyder en søgeplatform, der kun er 10 procentpoint bagefter Google, og som samtidig har en række styrker.

For det første er portalerne MSN og Yahoo vejen ind på internettet for mange internetbrugere. Hvis de to i fællesskab kan lave en god søgemaskine, så vil konservative internetbrugere næppe flytte væk fra disse portaler.

For det andet har begge virksomheder mange brugere på forskellige onlinetjenester. Især har de begge populære instant messaging-tjenester, som allerede bliver brugt til at levere reklamer.

Den nye kolde krig

Det kan især blive en fordel, hvis Microsoft og Yahoo kan give brugerne lige så relevante reklamer, som det er lykkedes Google at levere på utallige hjemmesider.

I skyggen af den kolde krig, der løb fra slutningen af 1940'erne og helt op gennem 1970'erne og 1980'erne levede store dele af verdens befolkning i frygt for en atomkrig.

Men den kolde krig mellem USA og Sovejetunionen betød også en konkurrence, hvor der blev postet mange penge i ny teknologi, og hvor de to lande konstant forsøgte at overgå hinanden.

Mon ikke en kold krig på søge- og annonceteknologi kan få en lignende betydning?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer