Computerworld News Service: Dell følger efter konkurrenter, som HP og Lenovo, der allerede nu sælger Linux-computere.
Men efterspørgslen på open source operativsystemet er kun en brøkdel af markedet for Windows-pcer, siger forhandlerne
"HP har endnu ikke set en stærk efterspørgsel i USA på en standard-pc med Linux installeret," siger Tiffany Smith, der er talskvinde for HPs personal system group.
"HP bruger lige nu Windows Vista som standard fra fabrikken på det amerikanske marked. Privatkunder kan nemt installere alternative operativsystemter, eftersom de fleste af HPs kommercielle systemer er certificeret til at køre med linux," siger hun.
Kun i nichemarkeder
Når efterspørgslen er stor nok, vil HP installere Linux som standard.
Indtil nu har virksomheden kun mødt efterspørgslen i nichemarkeder.
HP sælger computere med Linux installeret til visse lande i den tredje verden.
I USA tilbyder de storkunder at få tilpasset de pcer og bærbare, de køber.
Lenovo tilbyder også en række modeller, som er certificeret til at køre med Linux.
Smal vifte
Lenovo installerer kun Linux på en smal vifte af produkter som eksempelvis ThinkPad T60p mobile workstation, som virksomheden lancerede i august sidste år. Den pc bruger Novell Suse Linux Enterprise Desktop 10 OS.
"Lenovo har oplevet nogen efterspørgsel for Linux bærbare," siger talsmand i Lenovo Ray Gorman og fortsætter:
"Populariteten mellem de forskellige distributioner ændrer sig. I markedet har vi set et en stigende interesse for Red Hat, Novell Suse, TurboLinux og nogle nyere versioner af Ubuntu."
Ikke et guldæg
Selv om Dell kun tjener begrænset på Linux-computere, så vil virksomheden vinde en masse goodwill vurderer markedsanalytikere.
"De kommer helt sikkert ikke til at sælge milliarder af disse computere. Det bliver ikke 50 procent af virksomhedens indtjening. Det bliver sikkert i omegnen af to procent," siger Jack Gold, der er analytiker i J Gold Associates.
"De får dog opmærksomheden i markedet, og det har virksomheden helt klart brug for lige nu. De viser lederskab i markedet og de får fortalt, at de lytter til deres kunders behov. Det er en god ting for dem set i lyset af, at de inde i en dårlig periode.
I de seneste kvartaler er Dell røget ned bag HP og er nu på andenpladsen i kampen om den største markedsandel af pc-salget.
Oversat af Christian Carlsen